Aftrap van het politieke seizoen

Het is inmiddels een provinciale traditie dat we het nieuwe politieke seizoen aftrappen met een wethoudersbijeenkomst. De bijeenkomst was echter breder met de aanwezigheid van onze burgemeester uit Zuidplas (Han Weber), onze vertegenwoordiger uit Europa (Samira Rafaela) en ook Tweede Kamerlid Steven van Weyenberg.

We begonnen de avond met een gezamenlijk diner in het bedrijfsrestaurant van de provincie. Vervolgens hebben we een goed inhoudelijk gesprek met elkaar gehad. Centraal deze bijeenkomst stonden de gemeentefinanciën. De gemeentefinanciën staan structureel onder druk, waarbij gemeenten vanaf 2026 voor een extra uitdaging staan. Dat geldt echter ook voor de provincie Zuid-Holland. Het was dan ook fijn dat Steven als kamerlid en één van de schrijvers van ons verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen aanwezig was. Hij kon ons goed meenemen in de verschillende acties die hierop worden ondernomen. Wat dat aangaat werd ook de aanwezigheid van onze Haagse wethouder Saskia Bruines zeer gewaardeerd. Saskia is namelijk ook voorzitter van de VNG-commissie Financiën (Vereniging Nederlandse Gemeenten). Wanneer gemeenten geen gezond financieel huishoudboekje hebben, zal het moeilijker worden om voorzieningen als bibliotheken en zwembaden in de lucht te houden. Door op de verschillende politieke niveaus met elkaar samen te werken, zorgen we ervoor dat we de beste resultaten voor onze inwoners kunnen bereiken.