Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

donderdag 4 oktober 2018

Rens Raemakers dient wetsvoorstel vaccineren kinderopvang in

Tweede Kamerlid Rens Raemakers heeft deze week zijn aangekondigde wetsvoorstel ingediend om kinderopvangcentra de keus te laten of ze kinderen weigeren die niet deelnemen aan het Rijksvaccinatieprogramma.

Zo kunnen ouders die hun kinderen wel willen inenten hun baby’s en peuters met een gerust hart naar de opvang brengen.

Raemakers: ”Met deze wet kunnen kinderopvangcentra kinderen die niet gevaccineerd zijn weigeren. We zien al een aantal jaar een dalende vaccinatiegraad in Nederland. Dat is vooral riskant voor baby’s, omdat die pas met 14 maanden tegen een zeer besmettelijke ziekte als de mazelen kunnen worden gevaccineerd. Helaas zijn sommige mensen vergeten hoe ernstig de gevolgen van besmettelijke ziektes kunnen zijn. Er zijn dan ook steeds meer vaccinatieweigeraars en –twijfelaars. Terwijl vaccinaties bewezen effectief zijn. Ouders kunnen straks kiezen voor kinderdagverblijven waarvan ze zeker weten dat kinderen gevaccineerd zijn. Zo kunnen ze een veilige keuze voor hun kind maken.”

Het voorstel om niet-gevaccineerde kinderen in kinderopvangcentra te kunnen weigeren bleek eerder op een Kamermeerderheid te kunnen rekenen van in ieder geval VVD, CDA, SP, GroenLinks en PvdA.

Lees hier het wetsvoorstel Vaccineren in de kinderopvang.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.