Investeren in de stad

Afgelopen week is door de raad een besluit genomen over de begroting en de meerjareninvesteringsagenda. Een aantal collega’s in de raad, en wijzelf ook, hebben een aantal voorstellen voor aanpassing van de begroting ingediend.

Extra geld voor het ‘Ik Doe Mee Fonds’, een proef met Stem van Wageningen voor een Engelstalige enquête zodat meer inwoners worden bereikt, meer volwaardige opvang voor asielzoekers, verbeteringen voor het meldpunt voor huurders en een cursus rolstoelvaardigheid. Het voorstel om hondenbelasting af te schaffen hebben we niet gesteund, hier wachten we in elk geval het advies af van een groep hondenbezitters.

De investeringsagenda is, in de kern niets meer dan een gedetailleerd plan dat onze financiële middelen in de juiste richting stuurt, met een visie op de toekomst. Wij zijn blij met een visie op de toekomst waar Wageningse inwoners, instellingen en bedrijven beter van worden. Het besluit is genomen om te investeren in het groen huisvestingsplan voor het onderwijs, in de bblthk (te verbreden naar Junushoff en het museum), de stadsgracht zodat Wageningen nog mooier wordt, het vrijheidskwartier dat gaat bijdragen aan cultuur en huisvesting, vergroening van de stad (daarvoor hebben we ons al vaker hard gemaakt), parkeervoorzieningen voor fiets en auto, het landschapsfonds en structurele aankopen van vastgoed. En natuurlijk willen we ook investeren in een nieuw zwembad. Dat laatste gaat vanaf 2028 lopen.