Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

dinsdag 3 december 2019

Tijdelijk vrouwenquotum is nodig

De meerderheid van de Tweede Kamer staat achter het plan van D66 over een tijdelijk vrouwenquotum voor de top van beursgenoteerde bedrijven. Dit plan is nodig voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Op dit moment hebben slechts 6 van de 88 beursgenoteerde bedrijven 30% vrouwen in de top.

Ambitieuze jonge vrouwen

Kamerlid Vera Bergkamp: “Ik vind het belangrijk dat meisjes die op school zitten en jonge vrouwen die nu studeren, weten dat ze alles kunnen bereiken. Maar ik wil ook dat ze er in kunnen geloven en het terugzien. Vrouwen en mannen moeten gelijke kansen krijgen. Vrouwen hebben veel meer voorbeelden nodig dan onze vier vrouwen in het kabinet.”

Apenrots platslaan

Bergkamp: “Ik zal de dag vieren dat dit instrument niet meer nodig is. Ik ben tot nu toe dan ook tegen quota geweest, maar ik zie gewoonweg veel te weinig vooruitgang. We hebben van alles geprobeerd via de weg der vrijwilligheid. Maar dat is niet genoeg gebleken. Meer vrouwen zijn nodig om de werkcultuur te veranderen. We hebben een hamer nodig om de apenrots plat te slaan. Een tijdelijk vrouwenquotum is die hamer.”

Alle lagen van de arbeidsmarkt

D66 focust zich niet alleen op de top van bedrijven. De Tweede Kamer heeft samen met de SP een voorstel gedaan om de kansengelijkheid voor vrouwen op de gehele arbeidsmarkt te bevorderen. De vrouwvriendelijke voorstellen bestaan bijvoorbeeld uit betere kinderopvang en meer ouderschapsverlof.

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.