Blijf op de hoogte

donderdag 12 september 2019

Tijdelijk vrouwenquotum is nodig

D66 wil een tijdelijk vrouwenquotum voor de top van beursgenoteerde bedrijven. Dat is nodig voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Op dit moment is slechts 1 op de 12 bestuurders van topbedrijven een vrouw.

Ambitieuze jonge vrouwen

Kamerlid Vera Bergkamp: “Ik vind het belangrijk dat meisjes die op school zitten en jonge vrouwen die nu studeren, weten dat ze alles kunnen bereiken. Maar ik wil ook dat ze er in kunnen geloven en het terugzien. Vrouwen en mannen moeten gelijke kansen krijgen. Vrouwen hebben veel meer voorbeelden nodig dan onze vier vrouwen in het kabinet.”

Overheid heeft voorbeeldfunctie

Bergkamp wil dat de top van beursgenoteerde bedrijven voor 30% uit vrouwen bestaat. Bedrijven moeten twee benoemingstermijnen, in totaal acht jaar, de tijd krijgen om ervoor te zorgen dat zij voldoen aan het quotum. Daarna worden nieuwe benoemingen van mannelijke bestuurders nietig verklaard, totdat het quotum wel wordt gehaald. De overheid heeft een voorbeeldfunctie, daarom wil D66 dat de top van de publieke sector voor 40% uit vrouwen bestaat.

Apenrots platslaan

Bergkamp: “Ik zal de dag vieren dat dit instrument niet meer nodig is. Ik ben tot nu toe dan ook tegen quota geweest, maar ik zie gewoonweg veel te weinig vooruitgang. We hebben van alles geprobeerd via de weg der vrijwilligheid. Maar dat is niet genoeg gebleken. Meer vrouwen zijn nodig om de werkcultuur te veranderen. We hebben een hamer nodig om de apenrots plat te slaan. Een tijdelijk vrouwenquotum is die hamer.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.

Nu is het moment.

Word nu lid