Update formatie en reactie op landelijke gebeurtenissen binnen D66

We zijn als landelijke partij de afgelopen week veel in het nieuws en dat zal je niet ontgaan zijn. In dit bericht reageren we op de ontwikkelingen rondom grensoverschrijdend gedrag en informeren we je over de formatie in ’s-Hertogenbosch. We willen als lokale partij onze positieve energie vasthouden en de progressieve koers voortzetten.

Update formatie

Informateur Alexander Pechtold adviseert in zijn verkenningsverslag om met de partijen D66, VVD, GroenLinks, Rosmalens Belang, CDA en PvdA te gaan onderhandelen. Inmiddels zijn die onderhandelingen in volle gang. In een tussentijds voortgangsbericht meldt Alexander Pechtold het volgende:

“Op dit moment werken subgroepen de inhoudelijke thema’s uit. Helder is dat er belangrijke keuzes voorliggen op het gebied van wonen, energie, bereikbaarheid en financiën. Partijen hebben zich voorgenomen hier heldere en scherpe keuzes in te maken met afspraken die uitvoerbaar zijn. Dit betekent dat zij indien nodig voorzien moeten zijn van capaciteit en financiële dekking. Tegelijkertijd realiseert eenieder zich dat we in deze onzekere tijden ook rekening moeten houden met wijzigende omstandigheden.”

Het hele voortgangsbericht vind je hier.

Lijsttrekker/partijleider Mike van der Geld: “Inmiddels zijn de onderhandelingen in volle gang. Ik ben tevreden met de voortgang en het tempo zit er goed in. Belangrijke knopen moeten nog wel worden doorgehakt. Ik proef bij alle partijen de bereidheid om constructief tot een akkoord te komen en te bouwen aan een ambitieuze nieuwe agenda voor de stad. Indien we tot een akkoord komen zal het akkoord worden besproken met onze fractie. Bij een definitief akkoord kijk ik er naar uit om jullie als leden te informeren over het resultaat. Hiervoor zullen we een aparte bijeenkomst plannen.”

Recente ontwikkelingen rondom grensoverschrijdend gedrag

De afgelopen dagen is onze partij veel negatief in het nieuws geweest. Wij zien dat dit ook de leden van onze afdeling bezig houdt en niet onberoerd laat. Inmiddels hebben jullie de reactie van het Landelijk Bestuur kunnen lezen. Wij kunnen ons voorstellen dat er nog vragen leven of dat jullie iets kwijt willen in de richting van het partijbestuur of partijleiding. Daarvoor is de ledenbijeenkomst op 11 mei georganiseerd.

Als lokaal afdelingsbestuur vinden we het ongelooflijk belangrijk dat we in een veilige en open sfeer kunnen samenwerken met de fractie en onze leden, dat iedereen zich welkom voelt en we op respectvolle manier met elkaar omgaan. Dat kunnen we niet genoeg benadrukken. We hebben in onze regio twee vertrouwenspersonen, Marijke Vos ([email protected]) en Tamara van Rossum ([email protected]). Zij zijn beschikbaar voor vragen, advies en voor het van gedachten wisselen over ongewenst gedrag en werken op vertrouwelijke wijze en met geheimhoudingsplicht. Je kunt ook altijd contact opnemen met het bestuur en met mij persoonlijk (via [email protected] of 06 52033669).