Raadslid Thijs van Rens: “De nieuwe situatie past goed bij de binnenstadsring zoals wij die voor ons zien. Er is veel ruimte voor groen en de snelheid wordt permanent geremd. Een flinke verbetering ten opzichte van de oude asfaltvlakte.”
Tijdens het debat ging het er over of er een rotonde of kruispunt met stoplichten zou moeten komen. D66 kiest hierbij voor een rotonde. Van Rens: “Het originele uitgangspunt was om zo min mogelijk verkeerstechniek toe te passen. Uit onderzoeken blijkt ook dat een rotonde de meest veilige optie is. Daarnaast zorgt dit voor een permanente snelheidsremmer en biedt dit meer ruimte voor groen.”
Doorgaand verkeer
Ook is een motie van D66 samen met De Bossche Groenen met grote meerderheid aangenomen. Deze motie roept het college op om bij toekomstige ontwikkelingen doorgaand verkeer te weren en te onderzoeken welke aanvullende maatregelen hierop genomen kunnen worden. Zo kan de gemeenteraad hier later nog een besluit over nemen.
Het streven is om in het eerste kwartaal van 2024 te beginnen met de werkzaamheden.
D66 stemt in met nieuwe Kanaalboulevard
De grote asfvaltvlakte voor het oude GZG-terrein gaat op de schop. Gisteren heeft de gemeenteraad een krediet verleend zodat de Kanaalboulevard tussen de Citadellaan en de Van Berckelstraat drastisch kan worden aangepast. Zo wordt het onder andere groener en veiliger. Hiermee wordt weer een belangrijke stap in de realisatie van de binnenstadsring gezet, waarbij 30 km per uur ook echt de norm is, waarop de weg is ingericht.