Blijf op de hoogte

maandag 30 september 2019

Scherp China beleid aan

D66 wil een mensenrechten-impacttoets voor de export van bepaalde IT-producten. Techniek die misbruikt kan worden voor mensenrechtenschendingen – zoals gezichts- of emotieherkenning – mag dan niet worden geëxporteerd naar landen als China. Ook willen we dat Nederlandse bedrijven mee kunnen dingen bij Chinese aanbestedingen.

Als de Chinese markt niet opener wordt, dan moet de EU Chinese bedrijven uitsluiten van openbare aanbestedingen. Deze en andere aanbevelingen staan in de reactie van D66 op de China-strategie van minister Blok, die we bestempelen als ‘een lege huls’.

Complexe relatie

Sjoerd Sjoerdsma: “De China-strategie van Blok is te veel een lege huls. Het is een mooie analyse van hoe China is gegroeid naar een steeds dominantere macht, maar helpt niet om onze bedrijven, banen en verdienvermogen te beschermen. En de mensenrechten komen er al helemaal bekaaid vanaf. Dat daarom roepen we minister Blok op het Nederlandse China beleid aan te scherpen.”

We vinden het nodig om scherpe en duidelijke keuzes te maken in de complexe relatie met China. Handel en economische belangen zijn daarbij belangrijk, maar dat betekent niet dat Nederland en de EU zich als een gekke henkie moet opstellen en alle oneerlijke handelspraktijken moet toestaan. Er zijn duidelijke maatregelen nodig om onze bedrijven en vitale infrastructuur te beschermen tegen ongewenste Chinese inmenging. Ook moet er veel meer aandacht komen voor de slechte mensenrechtensituatie.

Europa

De beste benadering van China is via de Europese Unie. Dat betekent veel meer gezamenlijk optreden en lidstaten niet tegen elkaar laten uitspelen door Chinese investeringen. Bovendien moet de EU veel meer investeren in de opbouw en uitbouw van de eigen tech-industrie.

Kamerlid Kees Verhoeven: “Europa doet nu niet mee in de top van de tech-wereld. Daardoor zijn we gedwongen afhankelijk van Chinese bedrijven, en dat is te kwetsbaar. Want soms kun je het verschil niet zien tussen een Chinees bedrijf, de Chinese overheid of de Chinese Communistische Partij. We moeten de controle houden over onze eigen technische infrastructuur en waken over onze data en privacy-standaarden. Daar ligt een belangrijke rol voor de EU.”

Lees hier de reactie van D66 op de China-strategie van het Nederlandse kabinet.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.