Bepaal welke mails jij ontvangt

woensdag 13 februari 2019

Personeel Defensie verdient betere bescherming

De maatregelen om de werkomgeving bij Defensie te verbeteren, gaan niet ver genoeg. D66-Kamerlid Salima Belhaj wil de garantie dat de meldpunten onafhankelijk zijn.

Bovendien moeten die meldpunten draagvlak hebben onder het Defensiepersoneel. Dat is volgens haar noodzakelijk om de medewerkers een veilige werkomgeving te bieden, waar geen angst is om misstanden aan te kaarten. De Tweede Kamer heeft daartoe twee moties van Belhaj aangenomen.

Salima Belhaj: “Ik wil de keiharde verzekering van de staatssecretaris dat de ingestelde meldpunten onafhankelijk zijn en dat ze draagvlak hebben onder het personeel van Defensie. In het verleden is er te vaak weggekeken, de meldingsbereidheid is extreem laag. Zonder die onafhankelijkheid heeft het personeel bij Defensie hier weinig aan.”

Klokkenluiders

Op verschillende plekken binnen Defensie zijn misstanden aan het licht gekomen. Van pesten en vernederen tot zelfs seksuele intimidatie. Ook hebben klokkenluiders veelvuldig aan de bel getrokken en zaken aangekaart, waar vervolgens niet adequaat op is gereageerd. De commissie Giebels constateerde eerder dat de meldingsbereidheid laag is. Een deel van het defensiepersoneel dat melding deed van ongewenst gedrag, kreeg te maken met nadelige consequenties voor henzelf.

Objectief en onafhankelijk

De voorstellen die de staatssecretaris doet om de sociale veiligheid te verbeteren, gaan D66 niet ver genoeg. De bescherming van het personeel moet beter, en er moet geen drempel zijn om incidenten te melden. Zo zouden personen die betrokken zijn bij een melding, geen actieve rol mogen spelen in het onderzoek. Belhaj: “Dat klinkt logisch, maar helaas kan dit nu nog wel gebeuren. Daarom heb ik de staatssecretaris gevraagd om ervoor te zorgen dat die onderzoeken objectief en onafhankelijk zijn. Dat is de enige manier waarop de meldpunten en de Inspectie Veiligheid en Defensie goed kunnen functioneren.”

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Nu is het moment.

Word nu lid