Leven met corona zonder lockdowns

Nederland zit in een avondlockdown. Na 17:00 uur is nagenoeg alles voor iedereen, helemaal dicht. Terwijl dit eigenlijk het moment had kunnen zijn dat Nederland de coronacrisis grotendeels achter zich laat.

Met corona als een heel vervelend, maar niet allesoverheersend virus. Toch moest er weer worden ingegrepen. Terecht, vinden ook wij. Voor alle hart- en kankerpatiënten die hun operaties uitgesteld zien worden. Voor alle zorgmedewerkers die de druk amper aankunnen. En voor alle mensen die op dit moment helaas nog onvoldoende beschermd zijn tegen het coronavirus.

Het is niet niks

Tegelijkertijd mogen we de grote economische, maatschappelijke en sociale impact van maatregelen niet onderschatten. Het is niet niks. Want net als vorig jaar verliezen ondernemers en cultuurmakers omzet, moeten studenten colleges volgen vanuit hun kleine kamertjes en kunnen we weer minder mensen thuis uitnodigen. Net als vorig jaar worden onze vrijheden stevig ingeperkt. Bij velen speelt de vraag: krijgen we nu iedere herfst en winter hele of halve lockdowns? Wat D66 betreft moeten we alles op alles zetten om dat te voorkomen. Ons onderwijs, de psychische gesteldheid van jongeren en ouderen en de problemen van ondernemers en cultuurmakers verdienen meer perspectief.