Blijf op de hoogte

woensdag 25 september 2019

Geef mbo’er dezelfde stagevergoeding als hbo’er en wo’er

Tweede Kamerlid Paul van Meenen wil een gelijke waardering voor studenten van het mbo, hbo en wo. Op dit moment is dat niet het geval en worden mbo’ers buitengesloten van (financiële) voordelen die wel gelden voor studenten van het hbo en wo. Deze verschillen lopen op tot honderden euro’s. Vanaf schooljaar 2020-2021 zijn mbo’ers voor de wet studenten en hoort er dus geen verschil meer te zijn met de andere niveaus.

Gelijke waardering voor alle studenten

Studenten van het mbo krijgen vaak minder betaald voor hun stage dan hbo- en wo-studenten. Regelmatig gaat dit om een paar honderd euro per maand. Van Meenen: ‘De mbo’ers werken net zo hard en maken net zo veel uren als alle andere stagiairs. Zij verdienen een gelijke vergoeding!’

Studentenkorting voor álle studenten

Daarbij zijn er meer verschillen waar mbo-studenten niet dezelfde kortingen krijgen als hbo- en wo-studenten, zoals studentenkortingen. Deze gelden vaak niet voor studenten van het mbo. Spotify, Apple en menig sportvereniging hebben een leuke korting voor hoger onderwijs, maar niet voor het mbo. Ook worden deze studenten soms geweigerd in de kroeg. Sommige kroegen hanteren een beleid waarbij je een hbo of universitaire collegekaart moet kunnen tonen om binnen te komen. ‘Dit is pure discriminatie naar opleidingsniveau’, aldus Van Meenen.

Minister gaat ermee aan de slag

Het kan gelukkig ook anders. In de gemeente Leiden is besloten om stagiairs van alle verschillende opleidingsniveaus dezelfde vergoeding te geven. Dit is een fantastisch voorbeeld. Discriminatie naar opleidingsniveau moet tegengegaan worden. Minister van Onderwijs Van Engelshoven heeft ook al uitgesproken dat gelijke stagevergoeding het uitgangspunt moet zijn.

Onderwijs

De kracht van Nederland ligt in kennis en innovatie. Investeren in onderwijs vormt de sleutel tot succes en persoonlijke groei. D66 vecht voor het beste onderwijs en eerlijke kansen. Voor iedereen. Geef onderwijs de kwaliteit en aandacht die het verdient!