Blijf op de hoogte!

Door uw mailadres in te vullen en op "verstuur" te klikken geeft u ons toestemming om uw mailadres op te slaan. Dit gebruiken wij om u regelmatig updates te sturen. Hier kunt u meer vinden over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

dinsdag 10 april 2018

Majesteitsschennis | initiatiefwet Kees Verhoeven aangenomen

Zojuist heeft de Tweede Kamer met een ruime meerderheid gestemd voor de initiatiefwet van Kees Verhoeven om Majesteitsschennis, een hele oude wet die stamt uit 1829, af te schaffen. De wetswijziging van Kees maakt een einde aan de absurd grote verschillen in straf die nu staan voor het beledigen van de Koning (vijf  jaar), een bevriend staatshoofd (twee jaar) of de bakker op de hoek (drie maanden).

D66-Kamerlid Kees Verhoeven: “Beledigen is niet de norm. Daar verandert deze wet niets aan. Maar iedereen is voor de wet gelijk. Daar horen geen absurd grote verschillen in straffen bij. Voor een aantal mensen geldt vanwege hun beroep wél extra bescherming in het strafrecht. Zoals voor ambtenaren, ambulancebroeders, brandweermannen en politie. In de wet, door het OM en door rechters wordt daar rekening mee gehouden. Dat is ook nodig en daar verandert onze wet niets aan.”

Lees hier de spreektekst van Kees Verhoeven tijdens het debat over deze wet.

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.