Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

zaterdag 26 januari 2019

Laat Nederlanders in VK niet stikken

D66 komt met een noodwet die de dubbele nationaliteit tijdelijk moet toestaan voor Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk (VK) en Britten in Nederland. Dat is volgens de partij de enige manier om de meest negatieve gevolgen van de Brexit voor hen te voorkomen.

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma: “Het leven van Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk staat nu echt op losse schroeven. Wonen, werken, studeren, stemmen: alles kan door de Brexit van ze afgepakt worden. Dat mogen we niet laten gebeuren. Laten we er samen voor zorgen dat hun toekomst veilig is gesteld.”

Dubbele nationaliteit

D66 wil dat Nederlanders en Britten hun leven kunnen voortzetten zoals dat was, en dat kan alleen met een dubbele nationaliteit. De Nederlandse én Britse nationaliteit aannemen is op dit moment niet mogelijk, tenzij je getrouwd bent met een Brit. Singles, weduwen en stellen die niet getrouwd zijn verliezen als ze de Britse nationaliteit aannemen de Nederlandse nationaliteit. Je mag dan niet zomaar weer in Nederland wonen of werken. Met de initiatiefwet van D66 moet die dubbele nationaliteit wél worden toegestaan voor de 100.000 Nederlanders in het VK en voor de 46.000 Britten in Nederland.

Samenwerken voor de toekomst

De partij roept alle fracties in de Tweede Kamer op de initiatiefwet mee in te dienen en stelt de wet daarom ook open voor ondertekening van andere partijen. Sjoerdsma: “Dit vraagt echt om samenwerking van links tot rechts. Samen moeten we ervoor zorgen dat Nederlanders in het VK en de Britten in Nederland niet te dupe zijn van de Brexit chaos.” Nederland is niet het enige land wat voor haar inwoners in het VK noodmaatregelen neemt. Duitsland kwam eerder al met een soortgelijke noodwet. Ook het op nationaliteitsgebied zeer conservatieve Oostenrijk nam een dergelijk initiatief.

Negatieve gevolgen

Zonder de mogelijkheid van een dubbele nationaliteit moeten Nederlanders óf een verblijfsvergunning in het VK aanvragen of ze moeten op den duur de Britse nationaliteit aannemen, maar dan verliezen ze hun Nederlandse nationaliteit. Dit heeft grote negatieve gevolgen voor deze mensen. Ze verliezen hun kiesrecht, het recht op terugkeer en gezinshereniging, en alle rechten die  je als Unieburger wel hebt zoals wonen en werken in een andere EU-lidstaat. Ook zijn de studiekosten als je kinderen in Nederland willen studeren fors hoger.