Bepaal welke mails jij ontvangt

woensdag 30 januari 2019

Kinderpardon verruimd

Het is gelukt. Het kinderpardon wordt verruimd. Veel kinderen en hun ouders mogen daarom alsnog in Nederland mogen blijven. Goed nieuws. D66 heeft hier hard aan gewerkt.

D66-fractievoorzitter Rob Jetten: “We zijn opgelucht dat we er samen uit zijn gekomen. De coalitie denkt hier heel verschillend over maar we wilden allemaal nadenken over nieuwe oplossingen. Samen hebben we deze stap gezet om vooruit te komen op dit ingewikkelde onderwerp.”

D66-Kamerlid Maarten Groothuizen: “We zagen jaar in jaar uit verdrietige gevallen voorbij komen en een asielprocedure die niet goed werkt. Uiteindelijk zijn kinderen daar de dupe van, terwijl zij er juist niets aan kunnen doen. Met deze afspraken hopen we dat in de toekomst zoveel mogelijk te kunnen voorkomen.”

Kinderen

Sommige kinderen zijn al jaren in Nederland. Of zelfs hier geboren. Ze spreken de taal en gaan hier naar school. Toch vielen ze vaak buiten het kinderpardon, omdat hun ouders bijvoorbeeld een afspraak met de IND hadden gemist. Ze moesten dan terug naar het land van herkomst, met veel verdriet en onbegrip tot gevolg.

Nieuwe afspraken

Er is lang gesproken tussen de coalitiepartijen over verruiming van het kinderpardon. D66 is opgelucht dat we eruit zijn gekomen. Een aantal zaken zijn afgesproken. Er wordt opnieuw gekeken naar de kinderen die nu buiten het kinderpardon vallen. Velen zullen daardoor alsnog in Nederland mogen blijven. Ook wordt gekeken hoe de asielprocedure korter, sneller en beter kan en krijgt de IND veel meer capaciteit.

Toekomst

Tot slot wordt straks zo snel mogelijk in de asielaanvraag gekeken naar schrijnende gevallen in plaats van achteraf. Het doel is niet meer achteraf te hoeven repareren met een kinderpardon wat niet werkt, maar verdrietige situaties in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.

Justitie & veiligheid

D66 wil dat iedereen zijn leven naar eigen inzicht in kan richten. Dat vraagt om een overheid die het individu ruimte en vertrouwen geeft. Maar er is geen ik zonder wij. We leven en werken samen, we hebben elkaar nodig. Zonder democratie en een functionerende rechtsstaat zijn vrijheid en veiligheid een illusie. Daarom verdedigen wij de rechtsstaat en democratie in Nederland en streven we ernaar deze te versterken in de rest van de wereld.

Nu is het moment.

Word nu lid