Kandidatenlijst Tweede Kamerverkiezingen 2021

De leden van D66 hebben de definitieve volgorde van de lijst voor de Tweede Kamer verkiezingen van 17 maart aanstaande bepaald. Een aantal kandidaten is door de leden een of meer plekken omhoog gestemd. De samenstelling van de top-25 is onveranderd gebleven.

Beeld: De definitieve kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen

“Ik heb ongelooflijk veel zin om met dit krachtige team de campagne in te gaan.”

Sigrid Kaag, partijleider

Sigrid Kaag, al eerder gekozen tot lijsttrekker en politiek leider, is verheugd over de definitieve lijst: “De kandidaten hebben hun eigen campagne gevoerd om onze leden te overtuigen, en de leden op hun beurt hebben flink gestemd. Ik heb dat de afgelopen weken met plezier gevolgd, want zo hoort het te gaan in onze democratische partij. In dit team gaan kwaliteit en diversiteit hand in hand. Ik heb ongelooflijk veel zin om met dit krachtige team de campagne in te gaan.”

“Ik wil iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan dit verkiezingsproces.”

Anne-Marie Spierings, partijvoorzitter

Partijvoorzitter Anne-Marie Spierings: “Dit is een mooi sluitstuk van een periode van interne democratie, waarbij het laatste woord altijd aan de leden is. De komende periode voegen we als Landelijk Bestuur nog extra lijstduwers toe aan de kandidatenlijst. Ik wil iedereen bedanken die heeft bijgedragen aan dit verkiezingsproces. Met dit team, een fantastisch verkiezingsprogramma en een sterke ledenpartij van inmiddels meer dan 26.500 leden gaan we de campagne in. Dat belooft veel goeds.”

De leden van D66 konden de afgelopen weken via e-voting stemmen voor de volgorde van de kandidatenlijst. Dat deden meer leden dan bij voorgaande verkiezingen over de kandidatenlijst. 31.4 procent van de leden bracht haar of zijn stem uit. In 2012 was de opkomst bij deze ledenraadpleging 25.5 procent, in 2017 26.4 procent.

13.01.2021

Het Landelijk Bestuur heeft de kandidatenlijst aangevuld tot 80 kandidaten. Per kieskring is er een aantal verschillende kandidaten.