Hanneke van der Werf

Hanneke in 66 seconden

Hanneke van der Werf - Beeld: Jeroen Mooijman

Hanneke van der Werf is sinds maart 2021 lid van de Tweede Kamer voor D66.

• 39 jaar
  • Hengelo
  • Den Haag

“Geen vrijheid zonder veiligheid.”
– Hanneke van der Werf

Vanuit het oosten van Nederland is Hanneke naar Den Haag gekomen om zich in te zetten in de politiek. Ze is geboren in Twente, opgegroeid in de Achterhoek en sinds 2014 actief in de Haagse gemeenteraad. Na het afronden van haar studie journalistiek in Groningen start ze in 2010 als medewerker voor D66 bij de Tweede Kamerfractie. Vier jaar later wordt ze gemeenteraadslid, daarna fractievoorzitter en sinds 2021 is ze Tweede Kamerlid voor D66. Een werkende moeder die zich inzet voor veiligheid.

Dat ze iets met politiek wilde doen, weet ze al van jongs af aan. Als kind volgde volgt ze de politiek al op de voet en kijkt ze naar de uitslagenavonden van verkiezingen. Als raadslid heeft Hanneke op lokaal niveau al veel voor elkaar gekregen. In 2018 wordt haar initiatiefvoorstel voor een modern ouderschapsverlof aangenomen in de gemeenteraad, waarmee Den Haag voorop liep in Nederland. Ook stemde de raad voor haar plan van aanpak om criminele ondermijning in de Haagse buurten stevig aan te pakken.

Hanneke wil één heldere weg naar hulp voor slachtoffers van seksueel geweld.

Beeld: D66