Blijf op de hoogte

woensdag 13 november 2019

Laat je niet intimideren door anti-abortusflyer

Kamerlid Pia Dijkstra roept in de ‘Week van het Leven’ vrouwen op om zich niet te laten intimideren door een anti-abortusflyer. Deze flyer valt deze week bij miljoenen Nederlanders in de bus.

Dijkstra: “Deze week is het voor de vierde keer de ‘Week van het Leven’. Daarin verspreidt een stichting anti-abortusflyers met misleidende informatie. Abortus is een keuze van vrouwen, en van vrouwen alleen. Het zou goed zijn als vrouwen zich niet laten intimideren door deze flyer.” Wat D66 betreft is de ‘Week van het Leven’ vooral een week tegen de keuzevrijheid van de vrouw. Abortus is een verworven recht waaraan niet getornd wordt, als het aan de sociaal-liberalen ligt.

Voor vrouwenrechten

D66 vindt het belangrijk dat er vanuit de samenleving en de politiek stelling wordt genomen tegen deze intimidatie tegen vrouwen. Daarom maakten we een video waarin 20 stoere vrouwen zich uitspreken voor vrouwenrechten en voor hun keuzevrijheid. Geheel in de trant van ‘Baas in eigen buik’ hebben de vrouwen een boodschap op hun buiken geschreven.

Dijkstra: “We zien helaas dat de steun voor de keuzevrijheid van vrouwen minder vanzelfsprekend wordt. Met daarbij de intimidatie van vrouwen die abortusklinieken bezoeken als dieptepunt. Deze folder is een nieuw, triest hoofdstuk in het ter discussie stellen van het recht op abortus. Het is belangrijk dat we een krachtig signaal laten horen. Ik roep vrouwen én mannen daartoe op. Vrouwen zijn en blijven baas in eigen buik.”

Op de hoogte blijven? Laat je mailadres achter!

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.