Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

woensdag 13 maart 2019

Inseminatie alleenstaande vrouwen en lesbische koppels wordt vergoed

Het is gelukt. Lesbische stellen en alleenstaande vrouwen krijgen kunstmatige inseminatie vergoed. Voor 2019 komt er een spoedoplossing. Voor de toekomst komt de minister met een structureel voorstel om de behandelingen te vergoeden.

Nieuwe afspraken

Minister Bruno Bruins schreef twee weken geleden dat de behandelingen niet meer vergoed werden. Daar gingen wij niet mee akkoord. Gelukkig is er nu goed nieuws. D66 heeft hier hard aan gewerkt.

Gelijke behandeling

“Gelijke behandeling staat voor D66 voorop, daarom zijn we opgelucht”, aldus D66-Kamerlid Vera Bergkamp. “Veel mensen met een kinderwens wachten maanden op een behandeling, zo’n beslissing gaat niet over één nacht ijs. Zij werden plotseling getroffen door de nieuwe situatie. Het kon daarom niet anders dan dat Bruins heeft geluisterd naar hun zorgen. De kosten voor kunstmatige inseminatie moet voor iedereen vergoed worden.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.

Nu is het moment.

D66 zal altijd blijven strijden voor een vrije en open samenleving. Waarin het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of waar je in gelooft. Wij vechten voor respect voor elkaar. Voor tolerantie. Tegen uitsluiting en tegen haatzaaien. En dat zullen we altijd blijven doen.

Dit is het moment, meer dan ooit, om je uit te spreken. Steun het optimisme.

Word nu lid