Ruim baan voor fietsers, voetgangers en OV
Gezond en veilig verkeer staan centraal in ons denken. Daarom bieden we fietsers en voetgangers alle ruimte in de stad en willen we meer en betere OV-verbindingen.
- Herverdelen van de openbare ruimte D66 kiest voor het herverdelen van de openbare ruimte, zodat fietsers en voetgangers meer ruimte krijgen. Er wordt nu nog te veel gedacht vanuit de auto: parkeerplaatsen in plaats van groen, brede wegvakken voor de auto in plaats van brede trottoirs en fietspaden.
- Ruim baan voor de fiets D66 wil meer ruimte voor de fiets: de meest duurzame en gezonde manier van vervoer. Meer losliggende fietspaden langs drukke wegen, meer en betere (al dan niet bewaakte) fietsenstallingen in de binnenstad en bij wijkcentra. In nieuwe ontwikkelingen wordt de ruimte voor de fiets specifiek benoemd, zoals dit nu enkel met de auto gebeurt.
- Regionale doorfietsroutes Met regionale doorfietsroutes wordt de keuze voor de fiets voor kortere ritten naar plaatsen in de buurt bevorderd. Start programma’s met lokale ondernemers om hun werknemers de overstap te laten maken van de auto naar de (elektrische) fiets.
- Meer aandacht voor lokaal OV Sterke lokale openbaarvervoerverbindingen leiden tot minder noodzaak om de auto te gebruiken. Wat D66 betreft wordt ingezet op betere lokale busdiensten (terugbrengen van de oude stadsbusdienst) tussen station, centrum en verder gelegen woonwijken. Ook in nieuwbouwwijken wordt expliciet ruimte gemaakt voor goede busverbindingen. Deze busdiensten rijden in de toekomst frequenter, minstens eens per halfuur, ook op zondag.
- OV-verbindingen Goede OV-verbindingen zijn belangrijkste prioriteit op het gebied van aansluiting op het landelijk verkeersnet. De lobby voor de intercitystatus van station Harderwijk wordt voortgezet bij provincie en Rijk. Ook de OV-verbindingen met Zwolle en Amersfoort (trein), Lelystad, Apeldoorn, Barneveld en Ede (bus) verdienen de komende jaren de aandacht. Onze inzet blijft onveranderd als Lelystad Airport van de baan is.
- Toegankelijkheid Onze openbare ruimte is toegankelijk voor al onze inwoners en bezoekers. De werkgroep Toegankelijkheid wordt actief betrokken in besluitvorming. Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen worden standaard door de werkgroep getoetst. Er worden voldoende bankjes geplaatst in de openbare ruimte, zodat iedereen zich zo lang mogelijk veilig en zelfstandig kan verplaatsen in de stad. Fietspaden zijn breed genoeg voor bijvoorbeeld duofietsen.
- Visie op hoofdverkeersnet De komende vier jaar wordt een visie op hoofdverkeersstromen in Harderwijk opgesteld. Deze visie moet zorgen voor meer duidelijkheid over het wegennet in de stad. Met de visie worden maatregelen getroffen op gebied van verkeersveiligheid, inrichting van de openbare ruimte en afwaarderen van wegen naar 30 km/u of fietsstraat.
- Verkeersveiligheid Harderwijk heeft verkeersveiligheid hoog in het vaandel staan. Wat D66 betreft wordt meer aandacht geschonken aan verkeersveiligheid rondom scholen. Rondom scholen worden verkeersbewegingen van auto’s verder teruggebracht, o.a. door omleiden van aan- en afvoerroutes voor bedrijven en invalswegen van woonwijken. Met het project ‘Veilig naar school’ wordt fietsen naar school gestimuleerd. Scholen waar meer dan 85% van de kinderen per fiets naar school komen, krijgen jaarlijks een extra bijdrage van de gemeente.
- 30 km/u D66 is voorstander van het zoveel terugbrengen van de snelheid in de bebouwde kom naar 30 km/u, ook op invalswegen. Waar mogelijk worden fietsstraten ingericht.
- Maximumsnelheid Wegen moeten worden ingericht naar de geldende maximumsnelheid. D66 pleit voor verkeersremmende maatregelen op afgewaardeerde wegen, met name op de Groene Zoomweg, Ceintuurbaan en Zuiderzeestraatweg. Er wordt meer gebruik gemaakt van snelheidsdisplays voor bewustwording en waar nodig worden flitspalen ingezet. In Hierden wordt enkel bestemmingsverkeer in het dorp toegestaan.