Bepaal welke mails jij ontvangt

woensdag 13 maart 2019

Gun Britten uitstel zonder voorwaarden voor Brexit

Nu het Lagerhuis het nieuwe Brexit-plan van Theresa May heeft verworpen, moet het Verenigd Koninkrijk ruimschoots uitstel krijgen voor een goede Brexit-deal of een terugkeer naar de EU. D66 vindt dat na alle chaos en interne ruzie de Britten nu rust en ruimte moeten krijgen voor bezinning. Zodat ze niet langer op basis van een tikkende tijdbom besluiten hoeven te nemen.

Uitstel zonder eisen

D66-Kamerlid Kees Verhoeven: ‘Gun de Britten nu de tijd die ze nodig hebben, zonder extra eisen en termijnen. De afgelopen maanden is er gepraat, geruzied en onderhandeld. Het was chaos, theater en drama maar zonder enig resultaat. Maandagavond leek er nog een doorbraak te zijn, maar zelfs dit uiterste bod bleek niet acceptabel voor het Britse parlement. Uitstel is nu de enige kansrijke optie, die na bezinning kan leiden tot afstel. Een no-deal Brexit is een stap in de duisternis met extreem negatieve gevolgen voor bijvoorbeeld de handelsrelaties  en de situatie in Noord-Ierland.’

Geen desastreuze no-deal

Andere opties zijn weggevallen. De Britten in de douane-unie houden, lijkt niet haalbaar. Een tweede referendum op dit moment evenmin en vrijwel niemand wil een desastreuze no-deal Brexit. Het Verenigd Koninkrijk blijft tijdens het uitstel wat D66 betreft gewoon volwaardig lid van de Europese Unie, met alles wat daarbij hoort. Die situatie kan duren tot er een overeenkomst ligt waar zowel de Britten als de EU akkoord mee zijn en de uiteindelijke scheidingspapieren zijn getekend.

Belangrijke beslissing kost tijd

Verhoeven wil dat het Verenigd Koninkrijk gedurende het uitstel volwaardig lid blijft van de EU. Dat zorgt voor de meeste zekerheid voor mensen en bedrijven. Aan het uitstel zijn geen verdere voorwaarden verbonden, dus ook geen deadline. Verhoeven: ‘Het Verenigd Koninkrijk neemt de belangrijkste beslissing van deze eeuw en dat kost tijd. Wij gunnen ze die tijd. Ook om ervoor te zorgen dat Nederlanders in het VK en Britten in de EU zijn beschermd. Zij moeten niet het slachtoffer worden van overhaast en ondoordacht gedoe, van schreeuwende en liegende politici.’

Kiezen vóór Europa

Europese integratie is een waarborg voor vrede, veiligheid en welvaart. In een wereld met opkomende grootmachten en uitdagingen die landsgrenzen overschrijden is het cruciaal dat Europa samenwerkt. D66 ziet de economische crisis als een uitdaging om - net als in Nederland - ook in Europa te hervormen.

Nu is het moment.

Word nu lid