Kandideren voor de kandidatenlijst Europese Parlementsverkiezing

Je wilt je gaan kandideren voor de kandidatenlijst van de Europese Parlementsverkiezing van 2024. Op deze pagina lees je hoe dat werkt. Lees deze informatie goed door. Op deze pagina vind je de knop naar het kandidaatstellingsformulier.

Het kandidaatstellingsformulier is opgebouwd uit een aantal delen: formele vragen die voortvloeien uit het Huishoudelijk Reglement, integriteitsvragen en vragen met betrekking tot het Profiel Lid Europese Parlementsverkiezing 2024.

De antwoorden van de vragen van het eerste deel zijn van belang voor de acceptatie van de kandidatenstelling door de Landelijke Verkiezingscommissie (LVC), welke verplichting voortvloeit uit het Huishoudelijk Reglement. De andere vragen hebben tot doel om een beter beeld van jou als kandidaat te krijgen. Deze informatie wordt uitsluitend en vertrouwelijk gedeeld met de adviescommissie en gebruikt bij het voorbereiden van de gesprekken en het opstellen van het advies aan de leden.

Het invullen van het formulier kost tijd. We adviseren je om op tijd te beginnen. Het is mogelijk om tussendoor te stoppen en het formulier later verder in te vullen. Sla het formulier dan tussentijds op. Je kan de kandidaatstelling vervolgens ‘hervatten’ als je het formulier verder wilt invullen.