Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 11 april 2019

Europese krijgsmacht is de toekomst

Binnen de EU is verdergaande militaire samenwerking nodig. Om missies beter uit te kunnen voeren, om dreigingen tegen te gaan en om internationale ontwikkelingen het hoofd te bieden. D66-Kamerlid Salima Belhaj heeft een initiatiefnota ingediend met daarin stappen naar een Europese krijgsmacht.

Intensieve samenwerking op het gebied van defensie geeft de EU meer invloed en slagkracht. Daarbij zorgt een Europese krijgsmacht ook voor kostenbesparing voor EU-landen, door bijvoorbeeld gezamenlijke inkoop en training. Internationale ontwikkelingen maken samenwerking noodzakelijk. Binnen de NAVO is de rol van de Verenigde Staten veel minder zeker, en op de oostflank van de EU is de annexatiedrift vanuit Rusland niet ver weg.

Belhaj: “Meer veiligheid, meer slagkracht en minder dubbel werk. Dat levert een gezamenlijke krijgsmacht ons op. Door strategischer in te kopen kunnen we de defensiebudgetten bijvoorbeeld veel slimmer gebruiken. Internationale ontwikkelingen, zoals de houding van de Amerikanen binnen de NAVO, vragen om een stevige samenwerking op het gebied van defensie. Dat geldt ook voor het goed blijven beschermen van de inwoners van de EU.”

Meer invloed

D66 wil meer invloed voor Europese defensie op het wereldtoneel door de democratische controle op de defensiesamenwerking te versterken. Dat kan door een volwaardige Commissie Defensie in het leven te roepen in het Europees Parlement. Een Europese krijgsmacht zal een belangrijke pijler zijn binnen de NAVO en VN. Door gezamenlijk op te treden, krijgt de EU meer invloed en is zij minder afhankelijk van de VS.

Meerdere nationaliteiten

Daarnaast moeten EU-lidstaten hun krijgsmacht openstellen voor burgers uit alle EU-landen. Dat zorgt voor een veel grotere vijver waaruit defensie kan rekruteren – en dat is hard nodig in de huidige arbeidsmarkt. Defensie heeft op dit moment ruim 8.500 openstaande vacatures.

Defensie-commissaris en gezamenlijke missies

In de initiatiefnota staat bovendien dat er een EU-commissaris voor Defensie moet komen. Verder wil D66 meer gezamenlijke trainingen en Europese militaire missies, met transparante besluitvorming en democratische controle. De gezamenlijke inkoop van materieel en opleidingen voor manschappen kan worden verbeterd. Door dubbele en ongecoördineerde inkoop, en verschillende wapensystemen, lopen de extra kosten voor lidstaten volgens de Europese Commissie op tot zo’n 30 miljard euro per jaar.

Lees hier de initiatiefnota van Salima Belhaj.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Nu is het moment.

Word nu lid