Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 22 januari 2019

Eén politieke boot bij Pride Amsterdam

De roze afdelingen van D66, VVD, CDA, SP en PvdA willen bij de botenparade van Pride Amsterdam samen met één politieke boot varen. De partijen schrijven zich gezamenlijk in en willen daarmee laten zien dat ze als één blok achter de LHBTI-gemeenschap staan.

Lange wens

Initiatiefnemer D66-Kamerlid Bergkamp: “Het is al lang een wens van mij en de verschillende LHBTI-netwerken om met een gezamenlijke politieke boot deel te nemen. We slaan de handen ineen om te laten zien dat iedereen de vrijheid heeft om zichtbaar zichzelf te zijn en om te houden van wie men wil. En waar die vrijheid wordt beknot, de overheid actief moet optreden”.

Samenwerking is vooruitgang

Het thema van de Pride is dit jaar ‘Remember the past, create the future’. Er wordt stilgestaan bij de Stonewall-rellen die 50 jaar geleden uitbraken in New York. Stonewall is wereldwijd het symbool geworden van de aanvang van LHBTI-emancipatie. Bergkamp: “Het verleden heeft laten zien dat juist samenwerking op het gebied van emancipatie zorgt voor vooruitgang.”

Reacties roze afdelingen

Mart Teunissen, voorzitter Thematisch Netwerk LHBT VVD: “We leven in een prachtig land. Een land waarin vrijheden en verworvenheden opgebouwd zijn met en door de LHBT-gemeenschap. Dat moeten we koesteren en beschermen. Ik ben blij dat we ook tijdens de Pride de handen ineen slaan. We zetten ons er samen voor in dat je ook in de toekomst in Nederland jezelf kan zijn.”

Marc Haverkamp, namens CDA Pride: “Een geweldig initiatief om als politieke partijen gezamenlijk aanwezig te zijn op de Canal Pride Parade. Het is de eerste keer dat het CDA meevaart in Amsterdam. Eerdere jaren liepen we al mee met de Pride Walk om zo onze support aan de LHBTI-community te tonen.”

Eric Klaver, voorzitter PRIDE66: “In 1969 kwamen LHBTI’ers samen in opstand voor gelijke rechten. Wij zijn erg trots dat 50 jaar later vijf politieke partijen laten zien dat zij samen opkomen voor alle LHBTI-personen.”

Bart Uitdenbogaart, lid van de SP: “Menselijke waardigheid en solidariteit zijn belangrijke waarden van de SP. Daarom strijden we samen voor zichtbare en volwaardige deelname aan de samenleving van transgenders en zij die niet voldoen aan de standaard hetero norm.”

Antoine van Lune, voorzitter PvdA Roze Netwerk: “Wat ons bindt als politieke LHBTI-netwerken is dat wij ons inzetten voor gelijke rechten, een grotere acceptatie van LHBTI’s en discriminatie bestrijden. De gezamenlijke Pride-boot symboliseert dat wat ons bindt groter is dan wat ons verdeelt. Alleen in gezamenlijkheid kunnen wij de positie van LHBTI’s verbeteren.”

Zorg & samenleving

D66 wil zorg van goede kwaliteit, die voor iedereen toegankelijk blijft. Zonder maatregelen betaalt een doorsnee gezin in 2040 bijna de helft van zijn inkomen aan zorg. D66 wil de zorguitgaven daarom minder hard laten groeien, door het kostenbewustzijn te vergroten. Doen we dat niet, dan wordt gezondheidszorg onbetaalbaar.

Nu is het moment.

Word nu lid