Blijf op de hoogte

woensdag 27 november 2019

Blijven werken aan diversiteit binnen bedrijven

D66 wil dat het project ‘Diversiteit in Bedrijf’ wordt verlengd. Kamerlid Steven van Weyenberg: ‘Discriminatie op de arbeidsmarkt blijft een hardnekkig probleem. MBO’ers met een migratie-achtergrond moeten bijvoorbeeld vier keer vaker solliciteren om een stage te krijgen. Dat is voor D66 onacceptabel. Iedereen met dezelfde opleiding verdient een gelijke kans op een stage of een baan.’

Met het project Diversiteit in Bedrijf maken bedrijven met elkaar afspraken om de werkvloer diverser te maken. Daarvoor krijgen ze subsidie, naast een bijdrage van werkgevers- en werknemersorganisaties. Door het project te verlengen draagt de overheid bij aan deze ambitie.

Cultuurverandering

Discriminatie en sterke vooroordelen kunnen niet alleen met wetten worden opgelost. Het is ontzettend belangrijk om de cultuur op de werkvloer en binnen bedrijven ook diverser te krijgen. En dat kan de wetgever niet opleggen. Werkgevers en werknemers zijn samen aan de slag gegaan om deze cultuuromslag in beweging te krijgen. Begin 2015 is het project Diversiteit in Bedrijf gestart. Ruim 200 bedrijven doen aan dit project mee en hebben afgesproken om echt maatregelen te nemen om hun bedrijf diverser te maken. Dit heeft bij de bedrijven die hebben meegedaan ook echt tot resultaat geleid.

Structurele resultaten

Van Weyenberg: ”Nu is het belangrijk om deze resultaten ook structureel te maken. We willen dat dit mooie project nu niet stopt, maar de komende vier jaar door kan blijven gaan. Werkgevers en werknemersorganisaties leggen een deel van het geld in, wij willen daar ook aan bijdragen met €2 miljoen voor de komende vier jaar.’

Werk, inkomen & financiën

D66 wil bouwen aan het nieuwe verdienmodel van Nederland. Aan verduurzaming van onze economie, aan een eerlijke en open arbeidsmarkt en aan een dienstbare financiële sector. Aan een land dat onderneemt en bloeit en na stilstand weer vooruit gaat.

Nieuwe welvaart vraagt om groei van onze economie. Dat is de beste manier om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Groei zorgt voor nieuwe banen. Groei zorgt voor innovatie en vernieuwing. En duurzame groei is de sleutel naar een welvarende toekomst. Allereerst moet de overheid zijn financiën op orde brengen, tegelijkertijd kan zij ruimte maken en gericht investeren. D66 heeft een groeiagenda om deze kansen te pakken.