Leefbaarheid en gezondheid boven de auto
Een gezonde woonomgeving en schone lucht zijn letterlijk van levensbelang, en geen luxe. D66 stelt de gezondheid en het welzijn van de inwoners centraal. Daarom werken we met veel ambitie aan een emissieloze stad.
- Het gaat om mensen, niet om auto’s. D66 wil de beperkte ruimte in de stad eerlijker verdelen. We gaan niet meer parkeervergunningen uitgeven dan er parkeerplaatsen zijn. Bij nieuwbouw worden inpandige parkeerplaatsen verplicht.
- De straat is van de bewoners. Bewoners kunnen hun straat tijdelijk en seizoensgebonden met straatmeubilair inrichten. De gemeente zorgt bij herinrichting en nieuwbouw voor permanente ‘leefzones’. In deze leefzones is veel ruimte voor fietsers en voetgangers en het groen maakt de publieke ruimte extra aantrekkelijk.
- Deelvervoer centraal in de wijk. Deelauto’s en deelscooters worden steeds gewoner. En dat is een goede ontwikkeling. Het gaat immers om mobiliteit, en niet om auto- of scooterbezit. Op centrale plaatsen in de wijken komen bij ov- knooppunten duidelijk gemarkeerde plaatsen (hubs) voor bijvoorbeeld (elektrische) fiets, bakfiets, deelscooter en deelauto. Commerciële deelinitiatieven nemen zelf actie om overlast te voorkomen.
- Uitstootvrij rijden wordt de norm. Hagenaars krijgen subsidie om hun oude auto’s, brommers en scooters te vervangen door een emissievrij alternatief. Daarom investeren we in de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. In 2025 zijn het Haagse openbaar vervoer, de taxi’s, bezorgdiensten en het gemeentelijke wagenpark uitstootvrij.
- Gezondheid voorop. D66 wil de gezonde (milieu)zone uitbreiden. Vanaf 2025 wordt hierin geheel uitstootvrij bevoorraad, zoals afgesproken met de logistiek- en vervoersbranche in het klimaatakkoord. Vervuilende dieselauto’s (met Euro5 en oudere motoren) zijn vanaf 2025 niet meer welkom in de gehele stad.
- Schonere lucht. De stad verandert in hoog tempo. Er wordt veel gebouwd, en dat stelt nieuwe eisen aan het verkeerscirculatieplan. Nu al rijdt veel te veel verkeer dwars door de stad, dat gezien het ontbreken van een ring, en de onmogelijkheid deze aan te leggen, logisch maar zeer onwenselijk is. We willen het verkeerssysteem van de stad op de schop gooien om onze bewoners schonere lucht en meer veiligheid te bieden. Door camera inzet kunnen hulpdiensten, onderhoudsbedrijven, bezorgdiensten en mindervaliden wel door blijven rijden.
- Geen laadinfrastructuren. Laadinfrastructuren voor fossiele brandstoffen passen vanwege het streven naar schone lucht en het aantrekken van extra verkeer, niet in een milieuzone. Daarom willen wij vanaf 2025 geen laadinfrastructuren voor fossiele brandstoffen in de milieuzone.