Blijf op de hoogte

dinsdag 27 februari 2018

Defensie moet duurzamer

Militaire missies, vastgoed én de inkoop van Defensie kan en moet stukken duurzamer. D66-Kamerlid Salima Belhaj dient daar een initiatiefnota voor in. Concreet wil Belhaj dat verduurzaming wordt opgenomen in het primaire proces bij Defensie, zowel bij missies als in de organisatie.

Belhaj: “Om in de toekomst veilige missies te kunnen uitvoeren, moeten we onafhankelijker worden van fossiele brandstoffen. Veel dingen kunnen duurzamer worden geregeld die de veiligheid van onze mensen en operationele slagkracht op missies juist vergroten.”

Zelfvoorzienende compounds met zonnepanelen

Een van de belangrijkste voorstellen van Belhaj is om bij missies ook rekening te houden met de energierisico’s én vooral de energiekansen. Belhaj: “Het duurt nog wel even voordat een tank op zonne-energie kan rijden, maar de meeste kosten bij een missie zitten nu in het koelen van de airco op een compound. Als we die airco koelen met zonnepanelen op het dak kost dit veel minder geld, is dat beter voor het klimaat én voor de veiligheid.” Hoe minder fossiele energie nodig is op een missie, hoe veiliger die missie wordt. In Nederland kan je bij een lege tank eenvoudig naar een tankstation rijden en de auto vullen met brandstof. Voordat een soldaat op missie dit kan doen, gaat er een groot en kostbaar proces aan vooraf. De brandstof moet bijvoorbeeld van een haven naar een legerbasis vervoerd worden. Onderweg zijn tal van risic’s, waaronder aanvallen van vijandige  groepen. Hierdoor is het noodzakelijk brandstof transporten te beschermen. “Dit zet levens op het spel en het kost capaciteit die op andere plekken ook hard nodig is,” aldus Belhaj.

Benut kazernes en betrek leveranciers

Ook wil Belhaj grote defensieterreinen en kazernes in Nederland benutten voor het opwekken van duurzame energie. Bij elke kazerne is standaard een stuk grond gereserveerd uit veiligheidsoverwegingen. Dit gaat om ruim 340.000 m2 grond. Belhaj: “Kijk welke stukken grond en daken benut kunnen worden voor het opwekken van duurzame energie.” Daarnaast verzoekt Belhaj de minister te streven naar 100% duurzame inkoop bij Defensie. Belhaj: “Voor de militaire uitrusting wordt al gerecycled materiaal gebruikt. Trek dit breder en maak recyclen standaard. Neem duurzaamheid bijvoorbeeld als eis op in de aanbestedingsprocedure. Zo kan Defensie als innovatiemotor werken voor leveranciers.”

Lees ook dit interview in Trouw met Salima over haar initiatiefnota.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.