Werkbezoek Staring College Borculo

Afgelopen donderdag werden we ontvangen op een wel hele bijzondere manier. Een intelligente robot heette ons welkom op het Staring College. De directie en team Staring presenteerden ons in een rondgang de nieuwe school.

Wat vliegt de tijd

Het Staring College Borculo is een moderne en kleinschalige school voor voortgezet onderwijs met een regionale functie.
‘Ondertussen is het alweer bijna een jaar geleden dat we hier zijn ingetrokken en zijn trots om u hier te mogen ontvangen’, begon afdelingsleider dhr Dijkman zijn welkomstwoord.
Tijdens een algemene presentatie werden we meegenomen in een tijdlijn van de aflopen 5 jaar van ontwerp naar realisatie, de ambities van de nieuwbouw en de kenmerken.

Uitdagingen

De school bestaat  uit 427 leerlingen, heeft 4 vmbo profielen en een Smart Industry. Het is een open school die de verbinding zoekt, zowel van binnen naar buiten als van buiten naar binnen. Waarbij ook het Staring College staat voor verschillende uitdagingen om het onderwijs voor onze jeugd te waarborgen. Hoe houden we grip op het aantal leerlingen, onze maatschappelijke opgave en hoe zorgen we voor goed onderwijs.  De oude locatie is nog in gebruik voor een deel van de huidige leerlingen en de ISK-leerlingen. In de toekomst, als de oude locatie sluit, is het nog een vraag hoe alle leerlingen worden gehuisvest om onderwijs te genieten.

Beeld: P.Leferink

Rondgang

Tijdens het rondje door de school werden we in groepen langs de verschillende profielen geleid. Waar we werden bij gepraat over het ontstaan van en de inrichting van de lokalen tot aan het inhoudelijke onderwijs. Waarbij de nieuwste technieken een dominante rolspelen. Natuurlijk mochten ook wij ervaren hoe de digitale techniek en alle technische middellen worden ingezet tijdens de lessen. We hebben oa. mogen ervaren hoe we dmv van VR-bril, in een digitale spuitcabine een autodeur kunnen spuiten.

We hebben deze avond als zeer prettig ervaren en een goed beeld gekregen van alle facetten van onderwijs in de breedste zin van het woord.

Dank namens de fractie van D66 Berkelland.