Financiën op orde en de blik vooruit

Beeld: Robert Anasch via Unsplash

Het sociaalliberalisme van D66 bevat ideeën over onze financiën en economie. En ideeën over loon naar werken, over verdelen van de welvaart en beschermen van de zwakkeren. En dus ook ideeën over belasten. D66 wil de partij zijn van een betrouwbare en transparante overheid. Houdbare overheidsfinanciën gaan over de keuze om geen geld op te maken dat je niet hebt of over het bijsturen in de uitgaven door middel van innovaties in de gemeentelijke processen. Om op de lange termijn geen risico’s op je hals te halen die je niet aankunt.

De afgelopen decennia bekostigde Waalwijk zijn plannen vooral met grondverkopen aan de noordzijde van de A59. Nu we de grenzen daar bereiken en we steeds meer verantwoordelijkheden van het Rijk krijgen overgeheveld is goed financieel bestuur nog belangrijker geworden. Evenals keuzes maken. We moeten bij de les blijven en zorgvuldig met ons geld omgaan. En we moeten soms scherpere keuzes maken. Met welke investering gaan we de meeste impact realiseren?