Dreigend tekort burgerhulpverleners

Door coronamaatregelen zijn burgerhulpverleners niet bijgeschoold. Daarom mogen zij binnenkort niet meer in actie komen bij een noodoproep. Jort Molenaar, raadslid in Tilburg, wil weten wat dit betekent voor onze inwoners en hoe de gemeente ervoor gaat zorgen dat het aantal burgerhulpverleners op peil blijft.

Harstilstand

Burgerhulpverleners komen in actie wanneer ze de melding krijgen dat iemand in hun omgeving een hartstilstand heeft. Ze pikken in de buurt een AED op, gaan naar het slachtoffer en starten de reanimatie. Zij zijn vaak eerder ter plaatse dan de ambulance. En dat is belangrijk, want bij een reanimatie telt iedere minuut.

Bijscholing

Nu dreigen vanaf 1 januari 2023 veel burgerhulpverleners hun certificaat kwijt te raken, omdat ze geen bijscholing hebben gehad. Vanwege de coronamaatregelen en de afstandsregels was dit niet mogelijk.

Te laat

Een tekort aan burgerhulpverleners kan betekenen dat inwoners van onze gemeente te laat worden geholpen bij een hartstilstand.