Kirill Blokker

Kirill Blokker - Beeld: D66 Tilburg

Als 28-jarige freelancer (en masterstudent) zie ik om mij heen steeds meer leeftijdsgenoten die het moeilijk hebben. Grote groepen (jongeren) voelen zich compleet ongehoord en ongezien – terwijl ze zich juist zo’n zorgen maken over de toekomst van onze planeet en maatschappij. De gevolgen van de stress die daarbij komt kijken gaat ten koste van de gezondheid, het geluk en het talent van een generatie. Dat kunnen en mogen we niet laten gebeuren. De drang om dat op te lossen drijft mij richting de politiek. Als raadslid wil ik mij inzetten voor al die ongehoorde verhalen.

Ik ben iemand die van nature gelooft dat er altijd een oplossing is. Met mijn nieuwsgierigheid en ondernemerschap kijk ik liever naar mogelijkheden dan belemmeringen. Die mindset wil ik meenemen naar de politiek. Er liggen kansen in digitalisering en betere overheidscommunicatie. De cultuur- en
horecasector snakken (mede door corona) naar nieuwe zuurstof en we hebben bovendien nog veel werk te verzetten voor een duurzame en gezonde toekomst in deze diverse, creatieve en bruisende stad.

• 29 jaar
  • Geleen
  • Tilburg
  • Hij/hem

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

Moerenburg – Ik vind het echt heerlijk dat we op loopafstand van het centrum de rust van het platteland en de natuur kunnen opzoeken. Regelmatig loop ik via de Piushaven en de Armhoefse Akkers (ook fantastisch) een rondje Moerenburg.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

Tilburg staat er heel goed voor. We investeren al jaren flink in de stad en het sociaal domein en nog steeds is er veel financiële ruimte om door te pakken – en dat terwijl de gemeentelijke lasten laag zijn. Dat is een enorme kans die we met alle handen moeten aangrijpen. We moeten investeren in duurzaamheid en de kwaliteit van leven in de stad en in de dorpen. Investeringen die enorme impact gaan hebben op onze toekomst. Als we dit goed aanpakken, met de beschikbare ruimte die we nu financieel hebben, wordt Tilburg zonder problemen de fijnste gemeente van Nederland.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Digitalisering. De kansen van digitalisering moeten we optimaal benutten, zonder de risico’s uit het oog te verliezen. De afgelopen jaren hebben ons laten zien dat digitalisering flinke schade aan kan richten als het verkeerd wordt toegepast, maar het moet niet de andere kant op slaan. In plaats van terughoudendheid op digitalisering, wil ik graag optimisme brengen. Er zijn meer kansen dan gevaren.
  • Betere (overheids-)communicatie. Daarmee kunnen we vertrouwen terugwinnen in de politiek. We moeten desinformatie aanpakken en de stad en de dorpen tijdig meenemen in de plannen van de gemeente. We moeten het gesprek aangaan met de burger die dreigt af te haken, of allang afgehaakt is.
  • Een nieuwe visie op horeca, cultuur en evenementen. Tilburg is een bruisende en creatieve stad met een diverse bevolking. Onze cultuur, evenementen en horecavisie moet een betere afspiegeling zijn van die diversiteit. Denk bij cultuur aan (digitale)makers, gamers, e-sporters, streamers en YouTubers. Een hernieuwde visie op horeca moet ervoor zorgen dat ondernemen in de horeca toekomstbestendig gemaakt wordt. Denk aan de groei van afhaal in coronatijd, de opkomst van dark kitchens, conceptstores en restaurants en de voortdurende innovatie in de strijd tegen voedselverspilling.

Wat betekent D66 voor jou?

Gelijkwaardigheid en progressiviteit. D66 streeft altijd naar totale gelijkwaardigheid – in de stad, in het land, maar ook in de rest van de wereld. Daarnaast durven we vooruit te kijken met lef en optimisme, zonder te verdwalen in onrealistische dromen. D66 betekent voor mij precies die combinatie: een wereld waar je echt jezelf kunt zijn in een waardevolle, innovatieve en gezonde toekomst.

Wat is je favoriete boek (en waarom?)

Factfulness, het laatste manifest van statisticus Hans Rosling, geschreven door zijn kinderen (Feitenkennis in het Nederlands). Het boek is een samenvatting van de positieve ontwikkelingen die we als mensheid hebben doorgemaakt in de afgelopen jaren. Het is
een inspiratie voor positivisme en geloof in een betere wereld. De wereld wordt elke dag een beetje mooier en dat moet ons blijven drijven om door te pakken.

Laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daarheen?

Carnaval (11e van de 11e ) – Met Carnaval verdwijnen alle verschillen tussen mensen. Wie je bent of wat je vindt is in die paar dagen even niet relevant. Het is dat ene moment per jaar waarop de bouwvakker en de bankier (soms letterlijk) met elkaar dansen, worstenbroodjes eten en drinken. Dat is van onschatbare waarde en natuurlijk
diepgeworteld in de cultuur van Brabant. Wel vind ik dat Carnaval veel inclusiever en moderner moet. Daar mogen we (buiten de Carnavalstijd) best wat vaker ons best voor doen. Daar ligt ook een kans: Carnaval als de ultieme viering van gelijkwaardigheid.