Blijf op de hoogte

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië is een conservatieve staat in het Midden-Oosten. Dankzij de olie-export heeft het aanzienlijke militaire en politieke macht, zowel in de regio als op het wereldtoneel. Helaas zet het die macht vooral in voor eigen gewin en ter verspreiding van het wahabisme. Dit wahabisme is een fundamentalistische, conservatieve versie van het soennisme binnen de islam. Het is ook de staatsgodsdienst van Saoedi-Arabië. Daarmee is er dus in feite al een islamitische staat in het Midden-Oosten. Bovendien financieren de Saoedische heersers met behulp van petrodollars talloze (extremistische) scholen en welzijnsorganisaties overal in de wereld. Datzelfde wahabisme vormt een belangrijke voedingsbodem voor de aantrekkingskracht van IS en andere jihadistische groeperingen.

De maat is vol

Westerse landen waaronder Nederland hielden zich de afgelopen jaren muisstil als Saoedi-Arabië misstanden pleegde in eigen land en in buurlanden. Bovendien gebruikt Saoedi-Arabië clustermunitie in de oorlog in Jemen. Het land is verantwoordelijk voor een humanitaire blokkade van Jemen, worden tieners gekruisigd, onafhankelijke bloggers als Raif Badawi veroordeeld tot jarenlange gevangenisstraffen, torenhoge boetes en lijfstraffen. Er is een wet die andersdenkenden tot terroristen doopt. In 2015 zijn er ruim 150 mensen geëxecuteerd. Dat is een record in de afgelopen 20 jaar. Aan het begin van 2016 werden 47 mensen omgebracht tijdens een massa executie. De “stilzwijgende” diplomatie die Nederland de afgelopen jaren heeft gehanteerd, heeft bepaald niet gewerkt tegenover zweepslagen, stokslagen en onthoofdingen. Helaas is het tussen Nederland en Saoedi-Arabië nog steeds business as usual wat de klok slaat. Wat D66 betreft is de maat vol en moet Nederland zich veel principiëler opstellen tegen Saoedi-Arabië.

Voor wapenembargo op Saoedi-Arabië

D66 stelt een wapenembargo op Saoedi-Arabië voor. Het meest effectieve is om dat Europees te doen, zeker gezien het feit dat het VK, Frankrijk en België grootexporteurs zijn van wapentuig naar dit Koninkrijk. Maar als Europese eensgezindheid uitblijft, dan moet Nederland ook zelf de principiële lijn trekken. Vrijheid en het internationale recht zijn voor D66 wezenlijke waarden en van groot belang. D66 vindt dat we niet moeten wegkijken van alle gruweldaden van Saoedi-Arabië. Integendeel: de relatie met Saoedi-Arabië moet fundamenteel worden herzien.

Laatst gewijzigd op 12 april 2016

Nu is het moment.