Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Religie

Voor D66 staat de scheiding tussen kerk en staat als een paal boven water.  Daarbij hecht D66 waarde aan de vrijheid van godsdienst: zoals iedereen het recht heeft zichzelf te kunnen zijn, heeft iedereen het recht zijn of haar religie te kunnen belijden op de manier waarop hij of zij dat wil. Daarbij ligt voor D66 de grens wanneer hiermee de vrijheid van anderen beperkt wordt. D66 is daarom fel tegen discriminatie, haatzaaien en tot geweld oproepende uitingen. Ook vindt D66 dat de vrijheid van godsdienst niet het recht op een geprivilegieerde positie betekent. We zijn daarom voor het opheffen van het verbod op godslastering. Iedereen is voor de wet gelijk, en de wetgever hoort iedereen gelijke bescherming te bieden tegen kwetsende uitlatingen, niet alleen gelovigen.

Boerkaverbod

D66 ziet geen aanleiding voor het boerkaverbod. Zoals mensen vrij zijn in het belijden van hun religie, zijn zij ook vrij in het aanpassen van hun kleding hierop. Wel vindt D66 dat er eisen aan gesteld mogen geworden. Zo kan voor specifieke beroepen bepaalde kleding worden voorgeschreven omwille van hygiëne, veiligheid en neutraliteit die een bepaalde functie moet uitstralen.

Laatst gewijzigd op 17 november 2016

Nu is het moment.