Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Gereguleerde concurrentie

Onder de juiste voorwaarden leidt concurrentie tot meer kwaliteit en beheersing van prijzen en volumes. D66 is daarom voorstander van gereguleerde concurrentie in de zorg. Daarbij kopen zorgverzekeraars voor hun verzekerden de beste zorg in voor de laagste prijs.

Investeerders en toezicht

D66 vindt dat in de publieke onderdelen van de zorg, zoals eerste hulp en ambulancezorg, veel sterkere waarborgen nodig zijn. Daarmee ligt vrije prijsvorming en marktordening niet voor de hand. Als private investeerders ook in die gebieden van de zorg actief willen zijn, zullen de regels van het spel streng gehandhaafd worden. D66 stelt daaraan de volgende voorwaarden: alleen lange termijnbeleggers, streng toezicht en een verantwoorde rendementsnorm. Op die manier kunnen nieuwe toetreders in de zorg een belangrijke bron van innovatie zijn.

Laatst gewijzigd op 3 mei 2017