Mariève Craste nieuwe fractievoorzitter D66 ‘s-Hertogenbosch

Mariève Craste is de nieuwe fractievoorzitter van de Bossche D66-fractie. De grootste partij in de gemeenteraad koos haar unaniem als de opvolger van René van den Kerkhof, hij stopt als fractievoorzitter omwille van een nieuwe baan. Van den Kerkhof blijft aan als gemeenteraadslid.

Mariève Craste werd in maart 2022 gekozen als gemeenteraadslid en was sindsdien de vicefractievoorzitter van de D66-fractie. Craste begint met veel enthousiasme als voorzitter van de grootste partij in de Bossche gemeenteraad: ‘’Ik ben ontzettend dankbaar voor het vertrouwen vanuit de fractie en heb er zin in om het D66 geluid in de Bossche politiek nog krachtiger door te laten klinken. Ik kijk er naar uit om met de fractie de samenwerking met andere partijen in de gemeenteraad te zoeken en aan de slag te gaan met onze progressieve ideeën.’’

Craste volgt René van den Kerkhof op als fractievoorzitter. Van den Kerkhof is sinds begin 2015 gemeenteraadslid in ’s-Hertogenbosch, waarvan de laatste 6 jaar als fractievoorzitter. Binnenkort start hij met een nieuwe baan, waarmee het fractievoorzitterschap op dit moment lastig te combineren is. “In de afgelopen 6 jaar zijn er grote stappen gezet voor een groene en bruisende stad, met gelijke kansen voor iedereen. Het fractievoorzitterschap van de grootste partij vraagt om 100 procent inzet en energie. Het moment is nu daar om de voorzittershamer door te geven en me te richten op de grote ruimtelijke opgaven in onze stad, zoals de bouw van meer betaalbare woningen.”

Nieuwe verdeling portefeuilles fractie
Binnen de D66-fractie wisselen hierdoor de portefeuilles van enkele raadsleden. Raadslid Vivian Muller-Laumans wordt namens de fractie woordvoerder op ‘Gelijke kansen, Primair Onderwijs, (Jeugd)zorg en Bestaanszekerheid’. René van den Kerkhof richt zich op ‘Wonen, Stedelijke Ontwikkelingen en de Omgevingswet’.