D66 pleit voor gelijkwaardigheid binnen Oeteldonkse Club

Naar aanleiding van een recente brief en het betoog tijdens de raadsbijeenkomst ‘informeren en ontmoeten’, heeft D66 samen met een aantal andere partijen schriftelijke vragen ingediend bij het college. De partijen maken zich zorgen over het gebrek aan inclusiviteit en gelijkwaardigheid binnen de protocollaire rollen van het Oeteldonkse carnaval, die momenteel voornamelijk door mannen worden vervuld.

Mariève Craste, fractievoorzitter van D66, benadrukt het belang van deze kwestie: “Het feit dat we in 2024 nog moeten praten over gelijkwaardigheid is ronduit teleurstellend. Carnaval is een belangrijk feest waarin het uitgangspunt is dat iedereen zichzelf kan zijn. Als D66 staan wij voor een samenleving waarin iedereen, ongeacht geslacht of achtergrond, gelijke kansen krijgt om deel te nemen en te floreren. Voor de jongste generatie Oeteldonkers moet gelijkwaardigheid een
vanzelfsprekend uitgangspunt zijn, zodat kinderen leren dat iedereen een Elfje, prins/prinses of Peerke kan zijn.”

De politieke vragen aan het college:

Geacht College,

Naar aanleiding van de brief van 6 mei 2024 (Carnaval voor iedereen) en het vlammende betoog van de indieners tijdens de raadsbijeenkomst ‘informeren en ontmoeten’ op 13 mei 2024, willen wij enkele schriftelijke vragen stellen over de waarden die wij als gemeente ‘s-Hertogenbosch willen uitdragen. De brief en het betoog hebben ons pijnlijk gewezen op het gebrek aan inclusiviteit en gelijkwaardigheid binnen het Oeteldonkse carnaval, specifiek binnen de protocollaire rollen van de Oeteldonkse Club die in 2024 voornamelijk door mannen worden vervuld.

We hechten veel waarde aan gelijkwaardigheid en gelijkheid en streven naar een samenleving waarin er geen onderscheid wordt gemaakt. In ‘s-Hertogenbosch willen we een gemeenschap zijn waar iedereen, ongeacht geslacht, achtergrond of identiteit, gelijke kansen krijgt om deel te nemen en te floreren. Wij staan midden in de samenleving en zetten ons in voor inclusiviteit en diversiteit. Het is belangrijk dat deze kernwaarden ook in onze tradities en evenementen tot uiting komen. Het Bossche carnaval is een volksfeest dat draait om saamhorigheid en gelijkheid. Het is daarom van groot belang dat deze waarden ook doorwerken in de Oeteldonkse Club en haar protocollen. De belangrijkste rollen binnen het carnaval zouden open moeten staan voor iedereen. De wereld verandert en ‘s-Hertogenbosch verandert mee; met respect voor tradities èn strevend naar vooruitgang en gelijkwaardigheid.”

Hoewel wij begrijpen dat het aanpassen van deze protocollen in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de Oeteldonkse Club is, vinden wij het belangrijk dat het college ook kijkt naar haar verantwoordelijkheid door pal te gaan staan voor onze gemeenschappelijke waarden. Dit houdt ook in dat we deze boodschap actief uitdragen naar organisaties waar we (o.a. door een subsidierelatie en door een grote rol in de uitvoering van het carnavalsfeest) mee verbonden zijn. Het is tijd voor een constructieve discussie die hopelijk leidt tot meer inclusiviteit en gelijkwaardigheid tijdens het Oeteldonkse carnaval. Zodat iedereen zich welkom en vertegenwoordigd voelt in het grootste feest van onze stad.

De vragen:

– Is het college het eens met de indieners van de brief en de indieners van de vragen dat we in ‘s-Hertogenbosch moeten streven naar gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen?

– Bent u het met ons eens dat het carnaval, als volksfeest, een feest van en voor iedereen moet zijn?

– Is het college bereid om het gesprek aan te gaan met de Oeteldonkse Club om binnen het Oeteldonkse protocol het uitgangspunt van gelijkwaardigheid te garanderen en te waarborgen? Zo ja, op welke termijn kunnen wij concrete stappen verwachten?