We hebben ons vastgeketend aan ons klimaatdoel

Lees hier de reactie van Tweede Kamerlid Raoul Boucke op het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving over het halen van onze klimaatdoelen.

“D66 heeft zich vastgeketend aan 60 procent minder CO2-uitstoot in 2030”

Raoul Boucke

Raoul Boucke:

D66 heeft zich vastgeketend aan 60 procent minder CO2-uitstoot in 2030. Dat hebben we ook met elkaar in het coalitieakkoord vastgelegd. Dat doel gaan we hoe dan ook halen. Die afspraak hebben we vooral gemaakt met de jongere generaties, en de generaties na ons.

Nederland komt van ver. Door uitstelgedrag van eerdere kabinetten. Twee jaar geleden zouden we volgens het PBL in 2030 nog maar 30-40% minder CO2 uitstoten. Sindsdien hebben we hebben onder andere voor elkaar gekregen dat we veel meer windmolens op zee gaan bouwen. En Nederland loopt in Europa voorop met het aantal zonnepanelen. En we voeren een CO2-heffing in voor de industrie.

Het PBL zegt nu dat we 39-50% halen.

We zijn dus een inhaalrace begonnen. De klimaatdoelen komen dichterbij, en ik ben vol vertrouwen dat we het gaan halen.

Maar we zijn er nog niet. Het is nog niet voldoende. En dat maakt D66 ongeduldig. We moeten meer doen, en dat moeten we sneller doen. De vrijblijvendheid moet eraf. Dus willen we onder andere dat de industrie sneller schoon wordt, vaart maken met het invoeren van rekeningrijden en we willen mensen nog beter helpen om hun hun huis te isoleren en aan te sluiten op een warmtenet.