Op een veilige manier meer fysiek onderwijs in mbo, hbo en universiteit

D66 wil dat studenten, mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten vanuit de overheid een duidelijk perspectief krijgen over hoe en wanneer zij op een veilige manier weer meer fysiek onderwijs kunnen geven. Want door corona bevindt het studentenleven zich nu vooral op een kleine studentenkamer of de kinderkamer van hun ouders. Sommigen mogen wat vaker naar hun opleiding omdat ze bijvoorbeeld een praktische studie doen. De meesten zijn nauwelijks of zelfs helemaal niet welkom bij hun ROC, hogeschool of universiteit.

07.12.2020

26.04.2021

Vanaf vandaag mogen studenten weer een dag in de week fysiek naar school of college. Dat betekent een dag in de week niet alleen maar leren vanachter een scherm, maar weer met elkaar. Dat is nog niet ideaal, maar wel een stap vooruit.

01.03.2021

Mbo-studenten kunnen vanaf 1 maart weer een dag in de week naar school. Minister Van Engelshoven (MBO): “Er komt meer lucht voor studenten in het mbo. Een eerste stap, die hard nodig is. Naast de ruimte die er voor kwetsbare studenten, praktijkonderwijs en examens al was, kunnen studenten ook een dag per week reguliere lessen volgen. Elkaar weer iets vaker kunnen ontmoeten is waardevol en belangrijk om de sombere situatie waar veel studenten in verkeren enigszins te verlichten.’’

D66 Tweede Kamerlid Jan Paternotte: “Het leven van een miljoen studenten is nu bijna elke dag hetzelfde: Eat. Sleep. Zoom. Repeat. Ze reizen vaak ’s ochtends van hun bed naar hun bureau, en ’s avonds weer terug. Iedereen snapt dat dat nu even nodig is, maar het volgend half jaar moet er echt meer mogelijk zijn om wat vaker naar school of college te gaan. Natuurlijk moet dat op een veilige manier! We weten inmiddels wel meer van het virus, en kúnnen dus ook meer veilig doen.”

Léonie Janssen, voorzitter van de Jonge Democraten: “Studenten leven al maandenlang op enkele vierkante meters. De mentale effecten daarvan beginnen steeds meer pijnlijk duidelijk te worden. Het wordt tijd dat er meer aandacht wordt besteed aan deze groep Nederlanders bij het formuleren van het corona-beleid. Garantie op fysiek onderwijs ,en daarmee kwalitatief beter onderwijs, is een eerste stap in de goede richting.”

D66 wil studenten, universiteiten en hogescholen op een veilige manier meer ruimte geven. Door de laatste wetenschappelijke inzichten te gebruiken. Door mondkapjes te gebruiken. Door te profiteren van het feit dat vanaf begin volgend jaar ouderen en kwetsbaren gevaccineerd gaan worden. Door sneltesten in te zetten.
 
Paternotte: “Docenten en opleidingen zetten alles op alles om goed onderwijs op afstand te geven in coronatijd. Daar heb ik veel waardering voor. Tegelijkertijd is het samen onderwijs kunnen volgen ook een belangrijk onderdeel van studeren. Onderzoek van de Radboud Universiteit laat zien dat 1 op de 6 studenten nu professionele hulp nodig heeft. Vanwege eenzaamheid en steeds vaker ook depressie. Het thuiszitten is extra zwaar als je alleen woont, in een nieuwe stad. Laten we daarom kijken wat op een veilige manier kan.”

Janssen: “Als leraar merk ik hoe belangrijk fysiek onderwijs is voor m’n studenten. Het samenwerken, vragen stellen, elkaar even zien in de collegebanken. Dat is niet alleen noodzakelijk voor goed onderwijs, maar ook voor het welzijn van studenten.”

D66 doet 5 voorstellen die moeten leiden tot nieuwe richtlijnen die vanaf 1 februari van kracht kunnen worden.
 
1. Maak een pad naar volledige heropening
Wij stellen voor om met het mbo, hbo en universiteiten een stappenplan te maken dat laat zien in welke stappen de collegezalen, practicaruimtes en werkgroeplokalen weer volledig open kunnen. Dit stappenplan kan gelijk oplopen met de vaccinatie van steeds meer Nederlanders.
 
2.Verhoog de capaciteit van doorstroomroutes
Inmiddels weten we meer van het virus. De kans op ‘in het voorbijgaan’ iemand te besmetten is extreem gering. In de richtlijnen voor onderwijsinstellingen zou er onderscheid gemaakt moeten worden in de regels die gelden op doorstroomroutes en in ruimtes waar mensen verblijven. Dat doen we door hogescholen en universiteiten vanaf februari de ruimte te geven om de afstandsbeperking alleen toe te passen in ruimtes waar mensen ook echt verblijven
 
3. Mondkapjes en spatschermen voor meer capaciteit in collegezalen
In Nederland houden we terecht 1,5 meter afstand van elkaar om de verspreiding van het virus tegen te gaan. De 1,5 meter kan echter deels worden losgelaten als met spatschermen en mondkapjes directe overdracht van het virus wordt tegengehouden. Dit zou tot 50% meer capaciteit in collegezalen moeten leiden.
 
4.Verruim het aantal studieplekken in bibliotheken en lege lokalen
Veel studieplekken zijn nog altijd afgezet en de meeste locaties van universiteits- of hogeschoolbibliotheken zijn nog altijd gesloten. De plaatsen die wel beschikbaar zijn, zijn vaak al dagen of weken van te voren nagenoeg volgeboekt. Tegelijkertijd staan er dagelijks een hoop lokalen leeg. Door leegstaande ruimtes en lokalen slim te gebruiken, kunnen er meer studieplekken gecreëerd worden waarbij er voldoende afstand tussen de studieplekken is.
 
5. Combineer testen met experiment onderwijs-zonder-afstand
Enkele onderwijsinstellingen zoals Erasmus Universiteit willen een experiment om met sneltesten onderwijs zonder afstand te verzorgen. Bij de ingang test je studenten op corona, en voor de negatief geteste studenten laat je binnen de afstandsregels los. Geef de Erasmus en andere onderwijsinstellingen die daar behoefte aan hebben de ruimte dit te doen in januari. Bij een goed resultaat kan deze aanpak breder worden ingezet.