Sigrid Kaag: “Grote crises vragen grote keuzes”

Tijdens de officiële campagne-start van D66 in Brabant heeft Sigrid Kaag haar inhoudelijke agenda toegelicht voor de aanpak van wat zij noemt ‘de klimaat- en natuurcrisis’. Kaag contrasteerde haar leiderschap met dat van conservatieve politici: ‘voor weglopende en weifelende politici hebben we de luxe niet’.

13.02.2021

D66-leider Kaag liet haar trots blijken over wat er de afgelopen jaren in Nederland is gebeurd. ‘Na jaren van klimaatstilstand is Nederland begonnen aan een inhaalslag’, zei ze. Sinds het aantreden van het kabinet waar Kaag deel uitmaakt zijn zon -en windenergie nergens in Europa zo hard gegroeid als in Nederland.

Kaag neemt geen genoegen met de voortgang die is geboekt. Haar voorstellen bouwen voort op een lange D66-traditie van baanbrekende milieupolitiek. De demissionair handelsminister wil alle fossiele subsidies stopzetten en gebruiken voor duurzame alternatieven. Kaag: ‘In de samenleving van morgen is er geen plek voor het verbranden van olie of voor CO2-uitstoot.’

Het huidige kabinet, waar D66 deel van uitmaakt, besloot tot sluiting van de kolencentrales in 2030. Kaag ziet dat Nederlanders de gevolgen van klimaatverandering nu al aan den lijve ondervinden. Boeren, ondernemers en belastingbetalers betalen nu al de prijs van extreem weer. Daarom wil ze meer vaart maken. Kaag: ‘De groei van zonne-energie en wind gaat razendsnel en het prijskaartje van CO2-uitstoot stijgt. Het heeft dan ook geen zin om die roetzwarte kolencentrales te blijven subsidiëren. Het voornemen is nu om in 2030 alle kolencentrales te sluiten. Maar ik zeg vandaag: het moet sneller.’

Kaag ontwikkelde als minister een nieuwe Europese handelsaanpak met Frankrijk. Nu wil ze dat Europa zo snel mogelijk om tafel gaat met Joe Biden. Kaag: ‘Als wij met Europa als grootste interne markt ter wereld beginnen aan een onderhandeling dan is verduurzaming onze eerste onwrikbare eis. Wie toegang wil tot onze economie moet het klimaat voorrang geven.’

D66-leider Kaag ziet kansen om ook de politiek te verbinden: ‘De aanpak van de klimaatcrisis is misschien wel mijn meest conservatieve missie. Ik wil behouden wat we hebben. Ik wil Nederland beschermen. Het is mooi dat progressieve partijen hier elkaars bondgenoten zijn. Maar de klimaataanpak zou ook ultiem onze conservatieve broeders moeten motiveren. Al was het maar omdat we er goud geld aan kunnen verdienen. Laten we daarom als politiek de rijen sluiten. Wij brengen de idealisten en de realisten graag samen. Het aanpakken van klimaatverandering is geen kostenpost maar een verdienkans’, aldus Kaag.