Belastingontwijking door vermogenden met ‘baby-bv’ afschaffen

D66 Tweede Kamerlid Romke de Jong vindt dat door belasting te betalen iedereen een eerlijk deel bijdraagt aan onze samenleving. Daarom is het niet eerlijk als mensen met grote vermogens belasting ontwijken. Nu kunnen zogenaamde “baby-bv’s” worden opgericht waardoor vermogende ouders en hun kinderen geen erf- of schenkbelasting betalen. Zulke baby-bv’s moeten worden afgeschaft. Dit voorstel doet D66 bij de behandeling van het Belastingpakket 2023 in de Tweede Kamer.

Iedereen draagt eerlijk deel bij

Romke de Jong: “Belasting betalen we allemaal, iedereen doet z’n eerlijke deel. Met belastinggeld zorgen we ervoor dat kinderen naar school kunnen, betalen we salarissen van verplegers en leggen we spoorwegen aan. Iemand die achter de kassa werkt kan niet allerlei constructies optuigen om belasting te ontwijken. Mensen met grote vermogens mogen ook hun eerlijke deel bijdragen.”

Wat is een baby-bv

Ouders kunnen een baby-bv oprichten waarbij de aandelen in handen zijn van de baby, hun kind. De ouders werken voor de bv om het vermogen te laten groeien. Wanneer de aandelen in waarde stijgen, dan is dat voordeel voor hun kind. Daar wordt geen erf- of schenkbelasting over betaald. De bv was immers sinds de oprichting al eigendom van de baby. Zo geven ouders vermogen door zonder hier eerlijk belasting over te betalen.