Alles op alles om klimaatdoelen te halen

De maatregelen van het kabinet leveren nog te weinig op voor het klimaat. Dit is slecht nieuws. Daar moet dus een schep bovenop.

D66-fractievoorzitter Rob Jetten reageert.

Hoopvol is dat deze berekening de grote klappers van de afgelopen tijd nog niet heeft meegerekend, waaronder de CO2-heffing en het kabinetsbeleid om woningen aardgasvrij te maken. Maar we ontkomen er niet aan dat we ook meer moeten doen en sneller te werk moeten gaan dan nu is gepland.

D66 heeft daar wel ideeën voor: sneller woningen isoleren, meer investeren in elektrisch rijden, rekeningrijden, invoering van het recht op thuiswerken, aanscherping van de CO2-heffing, afbouwen van vrijstellingen op de energiebelasting, en een Europese stop op de vrijstelling van accijns voor kerosine en scheepsbrandstof.

“Duizenden jongeren gingen de afgelopen jaren de straat op. Terecht. Ja, de politiek luisterde en kwam met een klimaatwet en een klimaatakkoord. Maar het is niet genoeg.”

Rob Jetten, D66-fractievoorzitter in de Tweede Kamer

Maar we gaan pas echt grote stappen zetten als het kabinet z’n oor te luister gaat leggen bij de grote meerderheid van de Nederlanders die nu in actie willen komen tegen de klimaatcrisis.

Zo veel Nederlanders hebben goede ideeën. Ondernemers, scholieren, studenten, wetenschappers, vaklui en anderen kunnen ieder op hun eigen manier helpen en staan te trappelen om dat te doen.

30.09.2020

Het kabinet maakte bekend vastbesloten te zijn de klimaatdoelen te halen. Daarvoor willen zij extra maatregelen nemen. Zij onderzoeken nu welke maatregelen nodig zijn.