Raadpraat 28 – Nederweert: 3,3 miljoen kippen en 250.000 varkens

Ook dit keer blikken we samen met u terug op de raadsvergadering. Deze raadpraat gaat over de vergadering van 9 en 10 februari 2021. Omdat er erg veel besproken is splitsen we de Raadpraat op. Vorige week bespraken we Bengele Beweegt, Reigershorst en het woningbouwbeleid. Deze week gaan we in op het buitengebied en duurzame energie.

Omgevingsvisie
Buitengebied

Tijdens de raadsvergadering is de Omgevingsvisie Buitengebied in ontwerp vastgesteld. Een visie die tot stand is gekomen met veel inbreng van inwoners en belangenorganisaties. Met deze visie zetten we in op een buitengebied waarin het prettig wonen, werken en recreëren is. Een buitengebied met veel natuur en een gezonde schone lucht.

We zetten in op een mooi landschap, waarbij oude overbodige stallen gesloopt worden. We doen mee met het Schone Lucht Akkoord en maken echt werk van de aanpak van fijnstof, geur en stikstof. We maken nieuwe initiatieven in het buitengebied mogelijk, zodat er op andere manieren geld verdiend kan worden. Maar wij misten echter een heel belangrijk standpunt. Iets dat in onze ogen nodig is om het buitengebied echt in balans te brengen en de andere doelen te bereiken. We moeten kritisch durven kijken naar de omvang van onze veestapel. Hier hebben we een standpunt over laten opnemen in de visie.

Verklein de veestapel

Tussen 2000 en 2019 is het aantal kippen in onze gemeente gegroeid van 2,6 miljoen naar 3,3 miljoen, terwijl het aantal kippenbedrijven is gehalveerd. In diezelfde periode is het aantal varkens ook gestegen met meer dan 25%, tot bijna 250.000. Het aantal varkensbedrijven is echter afgenomen van 119 naar 39. Een gemiddeld varkensbedrijf is in die periode dus verviervoudigd in omvang.

We hebben geweldig goede boeren in Nederweert. De absolute wereldtop zit in onze regio. Maar de concentratie van vee is ook extreem hoog. Met als gevolg dat we de meest vervuilde lucht van Nederland hebben en onze prachtige natuurgebieden enorm te lijden hebben onder de uitstoot van ammoniak.

Een aantal agrariërs heeft het ook erg moeilijk. Financieel staat het water aan de lippen, ze kunnen of willen niet meegaan met de steeds verdere schaalvergroting of er is geen opvolger voor het bedrijf. Naar schatting wil de komende periode de helft van de bedrijven om die redenen stoppen. We roepen het college op om deze stoppende agrariërs te blijven steunen en nog meer te stimuleren dat ze gebruik maken van landelijke en provinciale stoppersregelingen. En waar nodig ook met ze meedenkt naar alternatieve manieren om een goed inkomen te verdienen. We zien dit als een kans die gegrepen moet worden, als een win-win situatie. We helpen agrariërs op een fatsoenlijke manier om met hun bedrijf kunnen stoppen en met een gerust hart met pensioen kunnen of ander werk kunnen vinden.

En met de vermindering van dieren zorgen we voor verbetering van onze luchtkwaliteit, met als gevolg een schonere gezondere lucht en natuurgebieden die kunnen herstellen.

Zonneweides

Over zonneweides hebben we al vaker gesproken. Onze fractie is steeds kritisch geweest op het aanleggen van zonneweides in Nederweert. Wel hebben we in 2019 ingestemd met een zonneweide bij Landgoed ‘t Kruis in Nederweert-Eind, een initiatief van de lokale energiecoörperatie Newecoop

We hebben ingestemd met het afronden van het uitnodigingskader Zon op land. Wel hebben we nog een aantal vragen die we graag beantwoord zien voor we instemmen met de aanleg van nieuwe zonneweides. We willen weten wat de gevolgen zijn voor het landschap, of inwoners nog wel zonnepanelen op hun daken kunnen plaatsen en welke voorwaarden gesteld worden m.b.t. lokale betrokkenheid.

Onze voorkeur gaat nu uit naar zonnepanelen op daken en een tweede windmolenpark voor we aan de slag gaan met grootschalige zonneweides op landbouwgrond. Maar we dagen wethouder Voss graag uit om ons te overtuigen.

Denk mee en doe mee!

We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.

Martin van Montfort & Kyll Bruijnaers
Raadsleden D66 Nederweert