Veelgestelde vragen over de lokale politiek in Midden-Delfland

Van 14-16 maart kan er ook in Midden-Delfland gestemd worden voor de nieuwe gemeenteraad. De groep zwevende kiezers is groter dan ooit. Daarom zullen velen programma’s naast elkaar leggen en zullen stemwijzers worden geraadpleegd.
Er zijn ook vaak vragen over het functioneren van de lokale politiek.
Hieronder antwoord op de meestgestelde vragen.

Wat is de gemeenteraad?

In Midden-Delfland vormen 17 gekozen volksvertegenwoordigers de gemeenteraad.
Gedurende raadsvergaderingen worden taken verdeeld en beleid gemaakt. Ook stelt de gemeenteraad bestemmingsplannen vast en stemt het over de gemeentebegroting.

Hoe vaak zijn raadsvergaderingen?

Normaalgesproken is er één keer per maand een raadsvergadering.
Voorafgaand aan raadsvergaderingen zijn commissievergaderingen. Daarin worden vraagstukken doorgenomen waar tijdens de gemeenteraad over gestemd wordt.

Wat is de vergoeding voor raadsleden?

Dat is afhankelijk van het inwoneraantal van de gemeente. Vanaf 2022 is dat in Midden-Delfland €1081,35 bruto per raadslid per maand. Een gemiddeld raadslid is tussen de 15-20 uur per week kwijt aan raadswerk. Raadswerk wordt vaak gecombineerd met werk ergens anders.

Wie bepaalt de agenda bij raadsvergaderingen?

De gemeenteraad gaat over haar eigen agenda. Het zijn in de praktijk echter vaak burgemeester en wethouders die voorstellen doen. Burgemeester en wethouders zijn, in tegenstelling tot de gemeenteraad, in dagelijkse dienst van de gemeente.

Hoe gaat het met de dagelijkse uitvoering als de gemeenteraad relatief weinig samenkomt?

Gemeentelijk personeel hebben beleidskaders en budget van de gemeenteraad meegekregen waardoor ze veel kunnen doen in de dagelijkse uitvoering

Wie stellen de wethouders en burgemeester aan?

Partijen die na de verkiezingen een raadsmeerderheid vormen en samen willen besturen noemen we de coalitie. Aspirant wethouders worden door de coalitiepartijen voorgedragen, waarna de gemeenteraad over hun benoeming stemt.
De burgemeester wordt eens per zes jaar door de commissaris van de Koning in Zuid-Holland benoemd op voordracht van de gemeenteraad.

Bepaalt de gemeenteraad alles wat er in de gemeente gebeurt?

Nee, diverse bestuurslagen bepalen uiteindelijk hoe ons leven in Midden-Delfland eruit ziet.
De provincie gaat over de uitbreiding van dorpen, industrieterreinen, natuurinrichting en aanleg van infrastructuur. En de gemeente doet vooral weer uitwerking op detailniveau. Handhaving van milieuregels ligt ook bij de provincie en veiligheidszaken dan weer bij de veiligheidsregio.
Den Haag besluit over de hoogte van het gemeentefonds, een groot deel van de gemeentebegroting. Ook wordt in Den Haag de hoogte van vergoedingen voor studenten, kinderopvang en Coronacompensatie bepaald. Allemaal zaken die veel inwoners van Midden-Delfland direct merken.

Wat is het voordeel van partijen die ook in andere gemeente, de provincie en zelfs landelijk afdelingen hebben?

Bij D66 schakelen collega’s van diverse afdelingen makkelijk met elkaar en zijn overleggen constructief. Eén voorbeeld:
Zo geloven wij in Midden-Delfland dat verbreding van de A4 slecht is voor onze inwoners en onderliggend wegennet. Gelukkig denken collega’s van andere afdelingen en bestuurslagen er hetzelfde over, want uiteindelijk stemt de gemeenteraad niet over de uitbreiding van rijkswegen.

Bepaalt de politiek elders wat er in Midden-Delfland in de gemeenteraad wordt besloten?

Nee, de D66 leden in Midden-Delfland stemmen over de aanstelling van bestuur, de lijst met kandidaat-raadsleden en stellen het eigen lokale verkiezingsprogramma vast. De lokale raadsleden hebben de eed afgelegd waarin beloofd is zonder last en ruggespraak besluiten te nemen.
Iedereen, dus ook landelijke politici, kunnen ergens toe oproepen, bijvoorbeeld niet regeren met extreem rechts. Het is uiteindelijk aan de lokale leden en politici of ze daar iets mee doen in relatie tot vraagstukken op gemeenteniveau.

Bepaalt een grote financier veel bij D66 Midden-Delfland?

Er zijn geen grote financiers van de lokale afdeling. D66 Midden-Delfland krijgt jaarlijks €5 per lokaal lid. De afdracht van lokale politici, een vast percentage van hun inkomsten (vastgesteld door de lokale leden),vormt de rest van de inkomsten van de lokale afdeling. Mocht er een donatie met een waarde van meer dan €50 bij de partij of vertegenwoordigers binnenkomen, dan wordt dat in een lokaal register vastgelegd. Dat is in de historie van de afdeling nog niet gebeurd. De financiële stromen worden minimaal twee keer per jaar aan de leden voorgelegd en die stemmen over de begroting. Iedereen in Midden-Delfland kan lid worden en dus inzicht krijgen in de financiën.

Hoe komt het D66 verkiezingsprogramma in Midden-Delfland tot stand?

Bij het samenstellen van het verkiezingsprogramma wordt, los van inhoud, rekening gehouden met de D66 waarden (richtingwijzers): dat betekent dat er vertrouwd wordt op de kracht van mensen, maar steun verleend wordt aan diegenen die dat nodig hebben. Ook staat ruimdenkendheid, milieu, streven naar vrede en het respecteren van grondrechten centraal bij alle D66 afdelingen.

• Lokale leden wonen, werken, winkelen en recreëren in de Midden-Delfland. Zij delen informatie en suggesties met de Midden-Delflandse verkiezingsprogrammacommissie en fractie.
  •  De lokale fractieleden wonen ook in Midden-Delfland. Zij lezen veel en vragen waar nodig informatie op, maar gaan vooral veel in gesprek met inwoners en vertegenwoordigers van onderwijsinstellingen, verenigingen en middenstand. Ook zij dragen waardevolle informatie aan bij de verkiezingsprogrammacommissie.