Kansen voor alle kinderen

“Niet wachten op ontschotting maar investeren in samenwerking voor kansen voor alle kinderen”

Dat is de belangrijkste les die D66 Meierijstad leerde in het gesprek op 5 maart met Tweede Kamerlid Fonda Sahla en Hans van Balkom, emeritus hoogleraar orthopedagogiek aan Radboud Universiteit Nijmegen en initiator van Stichting Milo, een landelijk behandelcentrum voor kinderen met meervoudige handicaps dat zijn roots in Schijndel heeft.

Cruciale rol van taal voor meedoen in de samenleving

Bij D66 Meierijstad heeft het scheppen van kansen in ontwikkeling en leren voor alle kinderen een prominente plek in het verkiezingsprogramma. Dat gaat over voorschoolse educatie voor kinderen vanaf 2,5 jaar, die extra oefeningetjes nodig hebben voor taal, rekenen, bewegen of spel, om met 4 jaar goed te starten in het basisonderwijs. Maar het gaat ook over communicatie en taalvaardigheid, voor bijvoorbeeld kinderen waarbij een fysieke, zintuiglijke of verstandelijke beperking samengaat met andere stoornissen zoals autisme. Wil je in de samenleving zo zelfstandig mogelijk meedoen dan moet je communicatief kunnen aangeven wat je wil en niet wil. Alle gespreksdeelnemers ervaren dat kunnen communiceren en taal steeds belangrijker is. Er wordt een verhoogde ‘taaldruk’ (stress) ervaren bij verwoede pogingen om schriftelijke informatie te begrijpen van de overheid, in de blauwe envelop, bij banken of op het werk.

Betrekken van en aansluiten op de omgeving

Van Balkom benadrukt dat het nodig is om ook het gezin en de sociale omgeving te helpen bij het vinden van de best passende manieren van communicatie. Zeker als het gezinnen met kinderen zijn waar communicatie en taal niet vanzelfsprekend verlopen, zoals bij een kind met meervoudige beperkingen. Voor de communicatieontwikkeling is het belangrijk aan te sluiten bij de ‘gevoelstaal’ van een kind: de taal waarin je het makkelijkst contact legt en je gevoelens uit. Het gesprek ging ook over niet of moeilijk kunnen lezen, tweetaligheid en gezinnen waar Nederlands niet standaard wordt gesproken, maar bijvoorbeeld een andere taal, streektaal of dialect.

Schotten in een verzuild Nederland

Hans van Balkom illustreerde met voorbeelden waar ze bij Stichting Milo tegenaan lopen. Zij helpen regelmatig kinderen die niet (meer) in het onderwijs zitten. Maar ieder kind heeft, hoe dan ook, recht op de best passende vorm van onderwijs, of beter gezegd, van ontwikkeling en leren. Hun gespecialiseerde hulp wordt vaak bekostigd vanuit de zorgverzekering, maar er zijn ook behandelingen die vanuit de jeugdwet of wet langdurige zorg betaald worden. Er zitten schotten tussen wet- en regelgeving en bekostiging van onderwijs en zorg. Verzuiling en etiketten plakken is typisch Nederlands. En binnen elke zuil, onderwijscluster of zorgcategorie zijn weer andere schotten, zoals de toegang tot voorschoolse educatie voor peuters en het onderwijs voor kleuters. Fonda Sahla herkent dit en is blij dat ze meedenkt met de hervormingsagenda jeugd. Goede verbindingen tussen zorg en onderwijs, bijvoorbeeld via een zorgcoördinator of zorggroepen en -programma’s op school, zijn hard nodig.

Voorbeelden van samenwerking

Sahla wees op een voorbeeld van samenwerking tussen voorschoolse educatie en onderwijs in Den Haag, waar integratieklassen zijn gevormd. Van Balkom noemde de deelname van Stichting Milo aan het proeftuinproject van het ministerie van onderwijs. Dat richt zich op een Milo-school voor (maatwerk)onderwijs aan kinderen met een complexe problematiek en ondersteuning van hun ouders thuis (bijvoorbeeld thuisgeletterdheid). Sahla geeft aan het een interessant initiatief te vinden dat ze graag volgt. Binnen Meierijstad zijn er ook voorbeelden van samenwerking, zoals de voorleesexpres wat een samenwerking met de openbare bibliotheek is. Maar voor het grijpen, en realiseren van kansen voor alle kinderen en hun ouders zijn meer samenwerkingen over schotten heen nodig.