D66 wil meer ruimte voor het organiseren van kleinschalige evenementen

Het moet in Meierijstad makkelijker worden om kleinschalige evenementen te organiseren. Dat wil D66 bereiken met een motie die ze op 3 november gaat indienen in de raad. Dit moet ervoor zorgen dat de centra van Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode en het CHV terrein nog bruisender worden.

Op dit moment is er een meldingstermijn van 15 dagen voor het organiseren van vergunningsvrije evenementen. Terwijl er voor veel van dit soort evenementen geen inzet van de gemeente gevraagd wordt.

Door de verplichte meldingstermijn flink in te korten kunnen ondernemers en culturele organisaties veel gemakkelijker creatieve en spontane ideeën uitwerken, rekening houdend met allerlei aspecten zoals het weer.

“We denken hierbij aan een muzikant die op een zonnige dag de terrassen in het centrum net een stukje sfeer meegeeft. Of een speelgoedwinkel die ter ere van het uitkomen van nieuwe Pokémonkaarten buiten wat tafels neerzet om mensen het spel te kunnen laten spelen.” zegt Gertjan Hobert, fractievoorzitter van D66 Meierijstad.

Door het inkorten van de meldingstermijn van dit soort evenementen verwacht D66 dat deze straks meer georganiseerd gaan worden. Want creativiteit komt optimaal tot bloei als dit soort restricties minimaal zijn. “Wij gaan dan ook voor een termijn van maximaal 5 dagen” Het gaat hierbij wel om zogenaamde risicoloze evenementen wat wil zeggen dat de gemeente er geen inzet hoeft te plegen.

De gemeenteraad vergadert over deze motie op 3 november, tijdens de algemene beschouwingen. D66 Meierijstad hoopt natuurlijk op de steun van de andere partijen