Algemene beschouwingen 2022

“Mama waar is het monster?”
Dit vroeg een klein meisje uit India aan haar moeder toen ze naar bed werd gebracht. In eerste instantie begreep de moeder de vraag niet en negeerde ze hem. Immers, kinderen stellen vaker vreemde en bijzondere vragen dat het voor volwassenen bijna onmogelijk is om ze allemaal te beantwoorden.

Maar het meisje bleef het maar vragen. Waar is het monster? Ze wilde antwoord op de vraag, en nam geen genoegen met het negeren en het ontkennen door haar moeder. Steeds maar bleef ze die ene vraag stellen.

Misschien was het de hitte wel dacht de moeder. Het was wel vaker heet in India maar de wekenlange hitte waar ze nu onder leden had ze nog nooit meegemaakt.

Na een week was de moeder er klaar mee. Moedeloos vroeg ze: “Waar heb je het over? Monsters bestaan niet dat weet je toch? Over welk monster heb je het?”

Waarop het meisje antwoorde. “Het monster dat de vogels doodmaakt”.

En toen begreep de moeder het. In het gedeelte van India waar ze wonen was er namelijk al wekenlang een extreme hittegolf met temperaturen tegen de 50 graden. Het was daar zo heet en droog dat vogels daar niet meer konden drinken, niet meer konden ademen, niet meer konden vliegen. En dus dood uit de lucht vielen.

Het monster is de klimaatverandering wat daar in India zorgde voor een maandenlange hittegolf met onmenselijke temperaturen.

Want het zijn niet alleen de vogels. Het gaat iedereen aan. U moet weten, bij temperaturen boven de 50 graden sterft het leven uit. Energienetten begeven het, economieën komen tot stilstand, vogels vallen dood uit de lucht en mensen sterven in de straten.

Als er nu niks verandert dan zullen grote delen van de wereld waaronder India onleefbaar worden.

En nu denkt u vast wat heeft dit met begroting en het collegewerkprogramma van Meierijstad te maken. Nou alles.

Want klimaatverandering is niet alleen het monster wat voor deze hittegolf in India zorgde, het is ook het monster wat over de hele wereld voor bosbranden zorgt, het is monster dat zorgde voor zulke lage waterstanden in onze Europese rivieren dat zogenaamde Hungersteine zichtbaar werden. En het is hetzelfde monster dat hier in Meierijstad zorgt voor droogteschade aan onze natuur.

Nu is het natuurlijk zo dat de effecten van de klimaatverandering hier in Meierijstad op dit moment redelijk te behappen zijn. Maar voor hoe lang is dat nog zo?

Wanneer gaan wij actie ondernemen? Wachten wij totdat onze oogsten mislukken omdat er geen water meer is om het land te besproeien? Wachten wij totdat extreme stormen grote materiele en persoonlijke schade toebrengen? Wachten wij totdat een bosbrand een groot deel van onze natuur in de as legt? Kortom wachten wij totdat onze kinderen ons gaan vragen waar het monster is? D66 zegt nee… De tijd van wachten is voorbij. Het is nu tijd voor actie en daarom dienen wij een motie in om zo snel mogelijk klimaatneutraal te worden. Alleen zo kunnen we ons steentje bijdragen in de wereldwijde strijd tegen de klimaatverandering.

Voorzitter. En dan nu over de rest van het collegewerkprogramma en de begroting.

Wat hadden wij hoge verwachtingen. Nu zouden de keuzes worden gemaakt waaruit blijkt dat Meierijstad een echte 100.000+ gemeente zou kunnen zijn.

En daar zijn we dan toch wel wat teleurgesteld over. Volgens D66 maakt een 100.000+ gemeente vooruitstrevende keuzes voor de toekomst. Waaruit regionaal leiderschap blijkt. Maar helaas zien we daar nog weinig van. Wel lezen we over de visies die we gaan ontwikkelen. Bijvoorbeeld, een strategische visie 2035, Dorpsvisies, maar dan weer geen wijkvisies. Een omgevingsvisie, een woonvisie en zelfs een kerkenvisie.

En begrijp ons niet verkeerd we vinden het erg belangrijk dat Meierijstad visies ontwikkelt maar we hadden graag wat meer visie in het collegewerkprogramma zelf gezien. We nemen als voorbeeld het wonen. We lezen dat er een kwantitatieve en kwalitatieve versnelling van het woningbouwprogramma komt. Maar dat stond ook al zo in het coalitieakkoord. Onze hoop was dat dit punt meer concreet zou zijn uitgewerkt. We vragen het nog maar eens een keer. Wat houdt die versnelling precies in? En hoeveel nieuwe woningen zijn er over 4 jaar nu bijgebouwd? Ook zijn we erg benieuwd of de kleinste kernen de door hun gewenste extra woningen krijgen? Die zijn volgens de dorpsraden nodig zijn om de leefbaarheid op peil te houden.

Dit soort keuzes hadden we graag teruggelezen in het collegewerkprogramma. Daar missen we ook duidelijke keuzes over hoe om te gaan met de schaarse ruimte in het buitengebied. En missen we een duidelijke visie voor de 3 ‘steden’ in onze gemeente. Die toch echt wel een andere dynamiek hebben dan de overige kernen. Als we kijken naar de dorpsvisies dan lijkt het alsof het college alle kernen gelijk wil behandelen. Terwijl we allemaal weten dat dat natuurlijk niet zo werkt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Positief zijn we over de keuze voor een actieve rol in het onderwijs. Met het vertrek van de PABO begint deze periode qua onderwijs natuurlijk met een domper. Deze actieve rol moet wat D66 betreft voorkomen dat hetzelfde gebeurt met onze MBO-instelling. Ook geeft het ons de kans om beleid op onderwijshuisvesting beter vorm te geven, Antwoorden op simpele Vragen over wat is precies kwaliteit van onderwijs maken dat we een betere sparringpartner vormen/zijn voor de schoolbesturen.

Politiek is keuzes maken, en helaas moeten we constateren dat het college veel keuzes nog niet durft te maken. Dat is oprecht jammer want dat is niet hoe een 100.000+ gemeente in de ogen van D66 zou moeten opereren. Maar het voordeel hiervan is wel dat de raad deze keuzes zelf kan maken. En D66 Meierijstad zou D66 niet zijn als we niet een sterke mening hebben over de keuzes die er gemaakt moeten worden.

Vandaag gaan we hier al een voorzet op geven. Niet alleen met onze motie over klimaatverandering maar ook met 3 andere moties over kinderarmoede, het evenementenbeleid en dorpsvisies.

D66 hoopt dat de keuzes, die er in deze periode worden gemaakt, leiden tot gedurfd beleid waarbij de grote problemen op het gebied van wonen, onderwijs, gezondheid en natuurlijk de klimaatcrisis worden aangepakt. Want dat verdienen onze inwoners, en alleen zo kan Meierijstad laten zien dat we een vooruitstrevende 100.000+ gemeente kunnen zijn.