Geluidsnormen Luchtmachtbasis Leeuwarden en de
consequenties voor de woningbouw en de ROL (AZC)

Donderdag verscheen het bericht dat de ongezonde harde geluidspieken rondom vliegbasis Leeuwarden, veroorzaakt door oefenvluchten van de F-35 straaljager, toenemen. Dit blijkt uit cijfers die KRO-NCRV’s Pointer in handen heeft. Toch komen
er geen maximale geluidsnormen voor vliegbasis Leeuwarden, zegt het ministerie van Defensie. Onze fractie stelt naar aanleiding van deze informatie de schriftelijke vragen over de eventuele consequenties dit kan hebben voor onze
inwoners en de woningbouwplannen en de ROL (AZC) in deze omgeving. Benieuwd naar de vragen waar we graag antwoord op willen hebben?

De schriftelijke vragen

Vrijdag 12 april 2024,

Schriftelijke vragen aan het college van Burgemeester en wethouders zoals bedoeld in artikel 41, eerste lid, van het regelement van orde voor de vergadering van de raad der gemeente te Leeuwarden

Geacht College,

Vandaag verscheen het bericht dat de ongezonde harde geluidspieken rondom vliegbasis Leeuwarden, veroorzaakt door oefenvluchten van de F-35 straaljager, toenemen.1 Dit blijkt uit cijfers die KRO-NCRV’s Pointer in handen heeft. Toch komen er geen maximale geluidsnormen voor vliegbasis Leeuwarden, zegt het ministerie van Defensie. Onze fractie stelt naar aanleiding van deze informatie de onderstaande vragen over de eventuele consequenties dit kan hebben voor onze inwoners en de woningbouwplannen en de ROL (AZC) in deze omgeving.

De richtafstand tussen de basis en de nieuwe woningen: In de ruimtelijke onderbouwing van 15 februari 2024, paragraaf 4.4, staat dat er 1500 meter afstand moet zijn tussen de (eerste) gevel van de nieuwe woningen en de vliegbasis. In de onderbouwing staat dat gemeten moet worden vanaf de plek op de luchthaven waar de eerste gebouwen beginnen. Dit klopt volgens onze fractie niet, ook bevestigd door de VNG. Die stelt dat je moet rekenen vanaf de perceelgrens van de luchthaven en niet waar de eerste bebouwing staat. Dan blijft er een richtafstand over van minder dan 50 meter van de perceelgrens van de vliegbasis tot aan de eerste woning, waarmee overduidelijk niet aan de norm wordt voldaan.

1. Klopt onze analyse volgens het college? Zo nee, waarom niet. Zo ja, graag een toelichting waar het college zich niet gehouden heeft aan deze norm.

Tijdelijkheid van het plan: Het college heeft regelmatig gesteld dat het gaat om een tijdelijk plan voor de ROL (AZC). Waardoor ook de geluidsnormen anders worden (minder streng). Maar in de ruimtelijke onderbouwing is te lezen dat ze hier in de toekomst wel degelijk woningbouw willen toestaan. Bijvoorbeeld in paragraaf 4.4 van het plan staat:
‘Hierbij komt dat het plan erop is gericht dat na verloop van tijd een woonbuurtje ontstaat, waarmee bewoning wel wordt toegestaan. Daarom wordt dit project beschouwd als zijnde een nieuw woongebied in een gemengd gebied.’

2. Komt het college nu tot andere inzichten voor het plan voor de ROL (AZC) door deze constateringen en dat Defensie stelt dat er geen maximale geluidsnormen komen?

3. Komt het college tot andere inzichten over het woonbuurtje dat zal ontstaan na de tijdelijke ROL (AZC) door deze constateringen en dat Defensie stelt dat er geen maximale geluidsnormen komen?

4. Houdt de interpretatie die het college stelt over ‘minder strenge’ geluidsnormen juridisch wel stand? Zeker in het kader van de actuele uitspraken van Defensie?

Luchtlawaai wordt uitgesloten: In het plan staat dat de nieuwbouw buiten de 35KE contouren valt, waardoor ze vliegtuiggeluid in de lucht niet mee hoeven nemen in dit plan. Dit valt echter volgens onze fractie in elk geval te betwisten. Pointer heeft met een geluidsdeskundige gemeten tijdens de start en landing van een straaljager, op de plek waar het AZC komt. Het geluid was hier tussen de 90 en 94 decibel. Als je de luchthaven ziet als bedrijf dat geluid produceert van 07h tot 19h uur, dan kom je op een gemiddeld geluid over de hele dag van 85db op die locatie. De deskundige die Pointer gesproken heeft stelt dat de gemeente, verantwoordelijk voor goede ruimtelijke ordening, dit niet kan negeren. Ook al valt de nieuwbouw net buiten de 35KE. De gevelbelasting wordt ook flink hoger en overschrijdt de norm. De geluidsdeskundige heeft hier ook rapport over geschreven die 12 januari 2023 is gepubliceerd.

5. Is het college het met de geluidsdeskundige eens? Zo nee, waarom niet.

6. Kan het college ons garanderen dat, als (de eventuele) woningbouwplannen en de ROL (AZC) in dit gebied doorgang vinden, alle geluidsnormen die vastgesteld zijn om gezond te kunnen leven gewaarborgd blijven?

Als de vliegbasis wordt uitgebreid is er afbraakdreiging voor huizen in onder andere Marsum en Jelsum, vanwege ernstige geluidsoverlast lijken hun huizen onbewoonbaar verklaard te worden. Het lijkt dan vrij tegenstrijdig dat we dan wel een ROL kunnen bouwen op amper 50 meter van de luchtmachtbasis.

7. Hoe kijkt het college naar deze tegenstrijdigheid en naar wat dit eventueel gaat doen voor het draagvlak voor het opvangen van vluchtelingen?

Namens D66 Leeuwarden,

Johan Magré en Julie Bruijnincx van D66 Leeuwarden