Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

dinsdag 29 januari 2019

Kind moet dubbele achternaam kunnen krijgen

D66 wil dat beide ouders de achternaam aan hun kind kunnen meegeven. Het kind is tenslotte van twee ouders. Dit betekent dat ouders meer keuzevrijheid krijgen: ze kunnen allebei hun achternaam doorgeven, als extra optie. Hierbij geldt een maximum van twee achternamen. Ouders kunnen ook nog steeds één achternaam meegeven.

Vandaag stemde een meerderheid in de Tweede Kamer in met dit plan. Het kabinet komt in 2019 met een voorstel om dit te regelen.

D66-Kamerlid Vera Bergkamp: “Het naamrecht in Nederland is toe aan vernieuwing. Net als in vele andere landen zou de extra mogelijkheid moeten bestaan om een kind de achternaam van beide ouders mee te geven. Veel jonge ouders geven aan deze extra keuze te willen, ik vind het goed om daar naar te luisteren. En waarom niet? D66 vindt het aan de ouders om de achternaam van hun kind te bepalen, en niet aan de overheid.”

Lees hier de motie van Vera Bergkamp en Maarten Groothuizen terug.

Familie van nu

Sinds de oprichting staat D66 voor de vrijheid van het individu. Persoonlijke autonomie en zichtbaar jezelf kunnen zijn, door het versterken van keuzevrijheid en zelfbeschikking van mensen, stond en staat daarbij steeds centraal. Tegenwoordig komen de huidige wettelijke kaders van het personen-, familie-, erf- en schenkrecht echter niet meer overeen met de praktijk. Mensen nemen, ongeacht juridische kaders, de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een dierbare, zoals een kind, partner of goede vriend. De verschillende (samen)leefvormen zijn tegenwoordig sterk gewijzigd en het huwelijk tussen man en vrouw is allang niet meer het uitgangspunt voor veel mensen. De huidige wettelijke kaders bieden niet altijd de ruimte voor erkenning en bescherming van die relatie. In die situaties is het niet mogelijk om de feitelijke relatie juridisch te formaliseren. Dit kan tot onrechtvaardige situaties leiden. Ook leidt dit ertoe dat als er een conflict ontstaat de zwakkere partij, bijvoorbeeld het kind, niet is beschermd. D66 wil zich daarom inzetten om met verschillende voorstellen knelpunten in de huidige wettelijke regelingen van het personen-, familie-, erf- en schenkrecht aan te passen.

Nu is het moment.

Word nu lid