Blijf op de hoogte

donderdag 22 augustus 2019

Nederland moet opkomen voor niet-gelovigen

Nederland moet internationaal opkomen voor de rechten van niet-gelovigen. Dat staat in een initiatiefnota van D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma. Deze groep wordt nu nog te vaak vergeten, en verdient meer ondersteuning.

Sjoerdsma: ‘Wereldwijd is er terecht veel aandacht voor religieuze minderheden die worden vervolgd. Maar mensen die niet geloven, zijn de derde grootste onderdrukte groep. Zij verdienen veel meer bescherming dan nu het geval is. Nederland moet daarin een voortrekkersrol spelen.’

In landen als Iran, Saoedi-Arabië en Pakistan vindt ernstige onderdrukking, vervolging en discriminatie plaats van atheïsten, vrijdenkers en humanisten. D66 stelt concrete acties voor waarmee Nederland de situatie kan verbeteren. Sjoerdsma roept minister Blok op om rechtszaken tegen atheïsten bij te laten wonen, door te pleiten voor de afschaffing van blasfemiewetten – óók in Europa – en door de positie van niet-gelovigen ter discussie te stellen bij diplomatieke overleggen.

Juist omdat in Nederland meer niet-gelovigen dan wel-gelovigen wonen, is ons land bij uitstek geschikt om wereldwijd aandacht te vragen voor de positie van deze mensen. Sjoerdsma: ‘in veel landen is het levensgevaarlijk om openlijk te zeggen dat je geen religie aanhangt en niet in een god gelooft. D66 staat pal voor de vrijheid om te geloven wat je gelooft – juist ook als je níet gelooft.’

Samen met het Humanistisch Verbond maakt D66 zich sterk om dit onderwerp op de internationale agenda te krijgen. Onder meer door het speerpunt te maken als Nederland in de VN-mensenrechtenraad komt. Ook in Nederland is er nog werk te doen; zo zouden medewerkers van asielzoekerscentra beter voorgelicht kunnen worden om zo discriminatie van niet-gelovigen te herkennen.

Lees hier de hele initiatiefnota van D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma.

Buitenland & defensie

D66 vindt dat Nederland deelt in de collectieve verantwoordelijkheid voor een veilige wereld. Een wereld waarin er voortdurend aandacht moet zijn voor mensenrechten, de internationale rechtsorde en mensen in kwetsbare posities. Internationale samenwerking is dé kracht achter veiligheid en welvaart. D66 ziet in die internationale samenwerking een leidende rol voor Europa.

Rob Jetten

Hi,