D66 Capelle stelt vragen over de vaccinatiegraad onder kinderen

Er is een verontrustende trend zichtbaar waarin de vaccinatiegraad onder kinderen in Nederland  sterk aan het dalen is sinds 2020. Een hoge vaccinatiegraad is essentieel voor het tegen gaan van de verspreiding van ernstige infectieziekten als mazelen, bof, kinkhoest en polio. De huidige mazelenuitbraak in Eindhoven en de overleden baby’s door kinkhoest laat zien dat gemeenten samen met de Rijksoverheid spoedig moeten ingrijpen om meer uitbraken te voorkomen.

Daarom heeft D66 Capelle o.a. de volgende vragen gesteld aan de gemeente met daarbij de beantwoording:

De dalende vaccinatiegraad is een problematische ontwikkeling. Is de minimale vaccinatiegraad zoals vastgesteld door de WHO te waarborgen?

Antwoord gemeente:
In het gezamenlijke overleg van het Algemeen Bestuur (AB) van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en het Centrum voor Jeugd en Gezin Rijnmond’ is over de dalende vaccinatietrend onlangs voor alle bestuurders een presentatie gegeven. Ook is recent door beide organisaties een memo verstrekt aan alle bestuurders over de dalende vaccinatiegraad, de zorgen die hierover zijn en de aandachtspunten en mogelijke acties om bij een uitbraak de risico’s voor inwoners van de regio Rijnmond en Capelle aan den IJssel zo veel mogelijk te beperken.

Wat is de huidige vaccinatiegraad in onze gemeente?

Indien de vaccinatiegraad daalt in onze gemeente is er dan bekend of dit zich voordoet bij specifieke doelgroepen of plekken?

Antwoord gemeente:
Onder de ouders die hun kinderen niet laten vaccineren zien wij naast religieuze overwegingen sinds de coronapandemie ook dat wantrouwen in de overheid een keuze is om niet deel te nemen aan het vaccinatieprogramma.

Wat is de huidige status van het aantal beschikbare consultatiebureaus en laagdrempelige plekken om te vaccineren?

Antwoord gemeente:
Ouders kunnen in Capelle aan den IJssel op de drie CJG locaties terecht voor vaccinaties. Daarnaast organiseert het CJG Capelle jaarlijks in het voor- en najaar groepsvaccinaties.

Het is essentieel is om de voorlichting betreffende vaccinaties te intensiveren en te faciliteren binnen alle wijken van de gemeenten en specifiek afgestemd op de verschillende doelgroepen. Hoe wordt dit gedaan?

Antwoord gemeente:
Het CJG Capelle is momenteel actief bezig met de communicatie over vaccinaties:
Op het consultatiebureau komt dit bij de periodieke contactmomenten met de ouders en kinderen intensief aan de orde. Deze vorm van communicatie heeft vaak meer impact dan passieve communicatie via e-mail of folders. CJG Capelle biedt extra afspraken aan als ouders daar meer over willen weten. De jeugdverpleegkundigen zijn hier extra over geschoold en wisselen intensief ervaringen uit over hoe je cliënten van verschillenden achtergronden meeneemt wanneer ze zorgen hebben of twijfelen aan deelname aan het vaccinatieprogramma
Er wordt veel gebeld naar aanleiding van recente overlijdens van kinderen, ook dat is een aanknopingspunt voor goede informatie en verwijzing naar bijvoorbeeld een inloopspreekuur.
Er zijn aparte bijeenkomsten vanuit de jeugdgezondheidszorg op de opvanglocatie voor Oekraïners en op de Barbizonlaan voor asielzoekers.
Op de website en social media van CJG Capelle zijn nieuwsberichten geplaatst over de mazelen en over de vaccinatiedagen.
Daarnaast verwacht het RIVM dit jaar de resultaten van hun onderzoek SociaVax.
Een onderdeel van dit onderzoek is aandacht voor groepen die nu mogelijk beperkt bereikt worden CJG Capelle zal aan de slag gaan met de resultaten zodra deze bekend zijn.

In hoeverre bereidt het college zich voor op eventuele uitbraken van infectieziekten als gevolg van deze dalende vaccinatiegraad?

Antwoord gemeente:
Zowel CJG Capelle (als uitvoerder van het vaccinatiebeleid) als GGD Rotterdam-Rijnmond (vanuit het Rijk aangewezen als aanspreekpunt en beleidsinstantie voor de vaccinaties en de vaccinatiegraad en verantwoordelijk voor uitbraken) zijn voorbereid op uitbraken en zullen in afstemming zo nodig actie ondernemen bij een uitbraak om de risico’s voor inwoners van de regio Rijnmond en Capelle aan den IJssel zo veel mogelijk te beperken.