Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

donderdag 4 oktober 2018

Anne-Marie Spierings verkozen tot nieuwe voorzitter D66

Anne-Marie Spierings - Kandidaat partijvoorzitter

Anne-Marie Spierings is door de leden van D66 verkozen tot voorzitter van het Landelijk Bestuur van D66. Aanstaande zaterdag tijdens het D66-congres draagt huidig voorzitter Letty Demmers de voorzittershamer aan haar over.

Anne-Marie Spierings: “Het was een spannende strijd met goede medekandidaten. Ik ben vereerd met het grote vertrouwen dat de leden in mij stellen. Ik kijk ernaar uit om samen met alle leden verder te bouwen aan onze vereniging. D66’ers hebben altijd nieuwe ideeën, ideeën over hoe het nog beter kan. Het is een grote verantwoordelijkheid en groot voorrecht tegelijk om op die kracht en energie te mogen voortbouwen.”

Scheidend voorzitter Letty Demmers: “Ik feliciteer Anne-Marie van harte met haar verkiezing tot voorzitter. Zelf kijk ik met veel plezier terug op de periode dat ik deze mooie taak mocht invullen. En ik ben ervan overtuigd dat Anne-Marie voor de vereniging een goede opvolger is. Ik wens haar daar veel succes mee.”

Over Anne-Marie Spierings

Anne-Marie Spierings (1976) is woonachtig in Sint-Michielsgestel. Op dit moment is zij Gedeputeerde Agrarische ontwikkeling, Energie en Bestuur in Noord-Brabant. Daarnaast was ze de afgelopen periode binnen D66 actief als voorzitter van de thema-afdeling Duurzaam. Ze is als provinciebestuurder verantwoordelijk geweest voor verduurzaming van de Brabantse landbouw.

Stemming

De leden van D66 hadden de keuze uit 3 kandidaten. De andere kandidaten, Henk Beerten en Wimar Jaeger zijn net als onze nieuwe voorzitter Spierings de afgelopen weken door het hele land gereisd en hebben zich ook digitaal uitgebreid aan de leden voorgesteld. De leden konden tussen 20 september en 3 oktober 2018 hun stem uitbrengen. De Landelijke Verkiezingscommissie heeft vastgesteld dat 5162 leden een geldige stem hebben uitgebracht. Spierings heeft gewonnen met 62,9% van de uitgebrachte stemmen in de tweede ronde. De grote opkomst tijdens de bijeenkomsten in het land en het aantal stemmers laten zien dat D66 trots kan zijn op een bloeiende interne democratie.

Opvolger van Letty Demmers

Spierings volgt scheidend voorzitter Letty Demmers op; voorzitter van het Landelijk Bestuur van D66 sinds september 2015. Letty was 3 jaar lang partijvoorzitter, terwijl ze ook burgemeester in Vlissingen en later Veldhoven was. Ze heeft haar rol met groot enthousiasme en veel energie vervuld. In haar periode als voorzitter heeft ze onder meer een nieuwe visie op de vereniging neergelegd, door een strategisch plan met innovatieve keuzes vast te stellen. Hierin stond ze voor een partij waarin mensen iets kunnen doen met hun idealen. De houding die haar zelf ook typeerde tijdens haar voorzitterschap. Tijdens het congres op 6 oktober nemen we afscheid van haar en zal de nieuwe partijvoorzitter haar opwachting maken.