We gaan een miljoen nieuwe huizen bouwen
We willen zo snel mogelijk een miljoen betaalbare en energiezuinige huizen bouwen. Door de aanleg van groen en snel openbaar vervoer zijn we vrijer om te wonen waar we willen.
De vervuiler betaalt. Dat vindt D66 heel belangrijk. Heel lang betaalde je geen belasting als je het vliegtuig pakte. Dat kon niet langer. Daarom hebben we een vliegbelasting ingevoerd. Waarom is dit een goed idee? En wat moet er nog meer gebeuren?
D66 wil een einde maken aan de massaconsumptie van vliegen ten koste van de leefomgeving. We willen daarom duidelijke en handhaafbare klimaat- en milieugrenzen, een eerlijke prijs voor vliegen en investeren in duurzame innovaties. Zeker nu, in tijden van corona, moeten we hieraan werken.
Dat moeten we zeker. Dankzij de vliegbelasting komt er een gelijker speelveld tussen verschillende vervoersvormen. Maar er is meer nodig.
Snelle Europese treinverbindingen zijn tot 700 kilometer een goed alternatief voor vliegen. We willen betere verbindingen en maken overstappen tussen vliegtuig en trein gemakkelijker. Bovendien investeren we in de ontwikkeling van een Hyperloop, als duurzaam, snel en geluidsarm alternatief voor Europese vliegreizen.
We verbeteren de aansluiting van Nederland op het Europese hogesnelheidsnetwerk. Het aantal dagelijkse treinen richting Parijs en Londen moet fors omhoog. Ook een snelle en frequente treinverbinding naar onze belangrijkste handelspartner Duitsland ontbreekt nog. We willen in 2025 bindende afspraken met Duitsland, zodat de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn voor 2035 een uur korter gemaakt is.
Station Amsterdam Zuid ontwikkelen we tot een internationale spoorterminal waar ook op vluchten kan worden ingecheckt. Hiermee komt er ook minder druk te staan op Amsterdam Centraal. We trekken de Noord-Zuidlijn door via Schiphol naar Station Hoofddorp.
Voor korte vluchten introduceren we een hogere vliegbelasting. Zo wordt de trein het logische alternatief. Deze belasting daalt naar gelang vliegtuigen minder uitstoten. Ook vraagt de staat als aandeelhouder in KLM om niet meer op deze bestemmingen te vliegen.